Publicatie deelonderzoek ‘Aansprakelijkheid voor het laten werken met Chroom-6’

Onderzoeksinsituut METRO (in samenwerking met collega’s van de rechtenfaculteit van Maastricht University) heeft het deelonderzoek ‘WP9: Aansprakelijkheid voor het laten werken met Chroom-6’ uitgevoerd in opdracht van het RIVM. Het rapport is sinds vandaag hier beschikbaar.

RIVM

Klik hier om het rapport als PDF te downloaden.

Het RIVM heeft onderzocht wat de mogelijke effecten voor de gezondheid zijn voor (ex-) medewerkers van het Ministerie van Defensie na gebruik van chroom-6 en Chemical Agent Resistant Coating (CARC). In het deelonderzoek dat METRO heeft uitgevoerd worden de juridische kaders behandeld waarmee in een concreet geval kan worden beoordeeld of er sprake is van aansprakelijkheid. Tevens wordt onderzocht welke schade voor vergoeding in aanmerking komt en welke procedure eventueel zou moeten worden gevolgd.

In het deelrapport worden o.a. de volgende vragen beantwoord:

• Is Defensie aansprakelijk voor gezondheidsschade bij (oud-)medewerkers?

• Hebben (oud-)medewerkers recht op schadevergoeding?

• Kan een eis tot schadevergoeding verjaren?

• Hebben nabestaanden recht op smartengeld of schadevergoeding?

• Wanneer naar de rechter?

Meer informatie over dit ‘Gezondheidsonderzoek gebruik gevaarlijke stoffen bij Defensie; POMS, chroom-6 en CARC’ is te vinden op een speciale RIVM website.

Also read

• On 9 March 2024, Maastricht University’s European Law Moot Court (ELMC) Team, coached by MCEL Members Dr. Pauline Melin and Guido Bellenghi, won the regional final held at the Universidad CEU San Pablo, Madrid.

• On 7 March 2024, Dr. Juan Auz Vaca, Postdoctoral Researcher at Tilburg University, gave a compelling talk entitled "The Political Ecology of Climate Remedies in Latin America and the Caribbean" at the seminar hosted by the Globalisation & Law Network.

• In the recent allocation of grants within the AiNed Fellowship program, the Faculty of Law of Maastricht University was awarded a Fellowship for a research project by Dr. Konrad Kollnig. With the project 'RegTech4AI: Pioneering Regulatory Technologies for AI and Making AI Regulation Work in Practice...

More news