Nieuwe publicatie: Zorgverzekeraars als zorgadviseurs voor hun verzekerden? Daarvoor is eerst vertrouwen nodig

Health systems governance

Afgelopen 18 januari is het artikel “The relation between trust and the willingness of enrollees to receive healthcare advice from their health insurer” gepubliceerd in BMC Health Services Research. Zorgverzekeraars kunnen advies over de beste zorg geven aan hun verzekerden. Maar wanneer ontvangen mensen dit advies ook met open armen? Vertrouwen lijkt de sleutel, zo concludeert Frank van der Hulst, promovendus bij het Nivel, in dit artikel. Frank werkt binnen het Nivel onderzoeksprogramma Zorgstelsel en Sturing. Dit programma is binnen het zwaartepunt ‘Health systems governance’ onderdeel van de AWDZ.

Zorgverzekeraar als zorgadviseur

In het Nederlandse zorgstelsel spelen zorgverzekeraars een belangrijke rol. Naast financier en regisseur van zorg in de keten en de regio, hebben zij een rol als adviseur voor hun verzekerden. Het geven van zorgadvies kan een verzekerde helpen om te komen tot de best passende zorg. Daarnaast kan zorgadvies verzekerden stimuleren om de zorgaanbieders te bezoeken waarmee de verzekeraar goede afspraken heeft gemaakt over prijs, kwaliteit en/of volume van de zorg. Maar dit gaat niet vanzelf: verzekerden moeten hun zorgverzekeraar dan wel omarmen als zorgadviseur. Dat gebeurt op dit moment nog te weinig. Vermoedelijk speelt vertrouwen – en het gebrek eraan onder veel verzekerden – hierin een rol. Frank van der Hulst onderzocht wat de relatie is tussen vertrouwen in de zorgverzekeraar en de bereidheid van verzekerden om zorgadvies te ontvangen van hun zorgverzekeraar.

Vertrouwen is de sleutel

Vertrouwen in de verzekeraar speelt inderdaad een sleutelrol: heb je meer vertrouwen in je verzekeraar, dan is de kans ook groter dat je je verzekeraar benadert voor zorgadvies. Ook wanneer de zorgverzekeraar zelf een verzekerde benadert om advies te geven, is vertrouwen bij de verzekerde belangrijk om dat advies ook te waarderen. Het vergroten van het vertrouwen in zorgverzekeraars is dus van belang, zodat een zorgverzekeraar ook echt als zorgadviseur kan optreden. Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar hoe zorgverzekeraars het vertrouwen onder hun verzekerden kunnen vergroten. Hiervoor is vervolgonderzoek dus nodig.

Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met Frank van der Hulst via f.vanderhulst@nivel.nl