Official start of FINGER-NL study

27-01-2022  – Today marks the official start of the FINGER-NL study, a two-year intervention investigating the effect of a combination of lifestyle modifications on the thinking skills of older people. In the FINGER-NL study, part of the overarching national MOCIA project, five Dutch research centers join forces to create one multi-domain lifestyle intervention. Wageningen University, Maastricht University, Radboud University Medical Center, University Medical Center Groningen and Alzheimer Center Amsterdam will jointly investigate how lifestyle interventions can contribute to improving brain health in the elderly.

- this article is only available in Dutch -

Uit eerder wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er factoren zijn die samenhangen met een hoger risico op achteruitgang van het denkvermogen. Sommige van deze risicofactoren kan men zelf beïnvloeden door aanpassingen in de leefstijl. Een eerdere studie uitgevoerd in Finland, genaamd FINGER, vond dat een combinatie van lichaamsbeweging, gezond dieet, goede controle van de hart- en vaatgezondheid en geheugentraining het denkvermogen van ouderen verbetert. Recent onderzoek laat zien dat andere leefstijlfactoren, waaronder beter slapen en voldoende ontspanning, mogelijk ook een positief effect kunnen hebben op het denkvermogen. In de FINGER-NL studie worden al deze leefstijl factoren gebundeld tot een tweejarige multi-domein leefstijl interventie.

Leefstijlprogramma op maat
Het gepersonaliseerde leefstijlprogramma in deze studie duurt 2 jaar en is gericht op verschillende factoren die samenhangen met de hersengezondheid, zoals lichaamsbeweging, geheugentraining, hart- en vaatgezondheid, voeding, slaap, ontspanning en sociale activiteiten. Deelnemers aan deze studie zijn tussen de 60-79 jaar oud.  Met de resultaten van het onderzoek kan een gerichter leefstijladvies gegeven worden, met als doel achteruitgang in het denkvermogen van ouderen te voorkomen.

Zelf deelnemen?
Bent u tussen de 60 en 79 jaar oud en hebt u interesse om deel te nemen aan dit onderzoek? Ga dan naar www.hersenonderzoek.nl en geef u op!

Meer informatie?
Ga voor meer informatie over FINGER-NL naar: https://mocia.nl/onderzoeken/finger-nl/

Also read

More news