Masterclass Governance: Governance & Cultuur

Op 23 november 2017 organiseert het Huis voor de Kunsten Limburg in samenwerking met Maastricht University en Supervisie Limburg een masterclass voor toezichthouders en bestuurders in de culturele sector in brede zin. Het thema is Governance & Cultuur.

Dat begrip kan op twee manieren worden gelezen: als Governance van de Culturele Sector en als de cultuur van governance. Beide betekenissen komen tijdens de masterclass aan de orde.

Net als in andere sectoren worden aan de governance van de culturele sector steeds hogere eisen gesteld. Er moet voldaan worden aan de governancecode, bestuurders en toezichthouders moeten professionaliseren, incidentele missers zijn voor politiek en pers aanleiding om de hele sector als ‘slecht’ af te schilderen. Politici grijpen dan graag in met nog meer regels, bovenop de forse ingrepen in de cultuur die Halbe Zijlstra als staatssecretaris in Rutte I heeft doorgevoerd. Cultuur wordt steeds meer als een markt van vraag en aanbod gezien, terwijl anderzijds kunstenaars hun professionele speelruimte claimen.

Hoe kunnen toezichthouders en bestuurders van culturele organisaties in dit ingewikkelde krachtenveld opereren? Wat wordt van hen verwacht? Wat is professioneel toezicht, hoe doe je dat en wat heb je daarvoor nodig? Hoe vervult de RvT/RvC zijn werkgeversrol? Wat is integraal toezicht? Hoe houden de toezichthouders hun eigen professionaliteit en kwaliteit en die van de bestuurders op peil? Hoe zwaar moet je tillen aan risico’s en aansprakelijkheid? Hoe bestuur je een professionele organisatie in een publiek kader en hoe houd je daar toezicht op? Wat is de eigen governance cultuur van de organisatie? Hoe maak je die zichtbaar en hoe bespreek je die? Deze en andere vragen komen tijdens de masterclass interactief aan de orde.

Dr. ir. Hans Hoek van C3 adviseurs en managers is governance expert voor de zorg en andere semipublieke sectoren. Hij is op dit onderwerp bij de Erasmus Universiteit gepromoveerd. Hans geeft tijdens de masterclass inzicht in de principes van ‘good governance’ en de ontwikkelingen van governance. Hij geeft inzicht in de huidige praktijk en de ‘best practices’, maar relativeert ook het steeds uitvergroten van missers en de soms te hoog gespannen verwachtingen van governance als oplossing voor alles wat mis kan gaan. Hij geeft inzicht in het complexe spanningsveld tussen private governance (de cultuurinstelling als private rechtspersoon), publieke governance (de bemoeienis van de overheid) en professionals governance (de wijze waarop professionals hun kwaliteit op peil houden).

Theo van Ballegooy MBA zal als coreferent optreden. Theo is secretaris van het Elisabeth Strouven Fonds te Maastricht, een fonds dat behoort tot de grotere fondsen in Nederland en actief is in het sociaal-maatschappelijk en culturele domein en op het gebied van natuurbehoud-en -ontwikkeling. Theo zal vanuit zijn huidige praktijk en ervaring op het gebied van governance in de Nederlandse wereld van vermogensfondsen zijn licht laten schijnen op governance in de culturele wereld, een sector waarmee hij van oudsher goed bekend is.

Aanmelden kan via Huis voor de Kunsten Limburg: www.hklimburg.nl/workshops