Spelenderwijs leren: Masterstudenten van HPIM spelen de raad van bestuur van een ziekenhuis
Al voor het derde jaar worden studenten in het Masterblok ‘Strategic Management, Leadership and Organizational Change’ niet gevraagd om een rapport of artikel te schrijven, maar om aan een spel mee te doen. Dit blok maakt deel uit van het Masterprogramma ‘Healthcare Policy, Innovation and Management’ aan de UM. Naast een examen is het spel ‘Healthcare Hero’ de enige opdracht die studenten krijgen.
In teams van 5 leren ze een ziekenhuis managen als raad van bestuur. Elke week worden ze op het matje geroepen door hun raad van toezicht – de trainers van het blok – aan wie ze hun prestaties moeten verantwoorden. Studenten zijn heel fanatiek in dit spel en het helpt hen naar eigen zeggen ‘om de theoretische concepten beter te begrijpen.’ En zoals dat gaat in een spel, kan er maar één winnaar zijn. Daan Westra, verbonden aan de AWDZ en coördinator van dit blok, geeft uitleg.
Ervaringsleren
Het gaat om het spel ‘Healthcare Hero’ van HFX trainings. Klik hier voor meer informatie. Daan Westra was in 2021 op zoek naar een manier om studenten echt te laten ervaren hoe het is om een strategische functie te hebben in een ziekenhuis. “Ik kan natuurlijk moeilijk 120 studenten met een raad van bestuur mee laten lopen. Ik was daarom op zoek naar een simulatie of spel omdat uit onderzoek blijkt dat dat een zeer effectieve manier van onderwijs geven is. Zelfs dusdanig bewezen dat ‘ervaringsleren’ (waar dit spel een vorm van is) zeer sterk wordt aanbevolen door CAHME, de Amerikaanse accreditatiecommissie voor onderwijs in zorgmanagement.” Daan kwam bij dit strategisch management spel uit via het jaarlijkse congres van de Academy of Management en gaf het een centrale plek in het blok, niet náást maar in plaats ván een louter theoretische opdracht zoals in veel andere blokken de gewoonte is. Studenten stellen als raad van bestuur strategische doelen op voor hun ziekenhuis en proberen die in de verschillende rondes van het spel te bereiken. Ze concurreren hierbij met studiegenoten die andere ziekenhuizen vertegenwoordigen.
‘Dat blok met het spel’
Het gebruik van spellen in onderwijs is erg vernieuwend en komt nog weinig voor. Daan vertelt: “Het Management Team Health [van de UM] heeft het in het eerste jaar toen eenmalig meegefinancierd als pilot om innovatie in het onderwijs te stimuleren.” Inmiddels is het spel niet meer weg te denken en vinden studenten het vaak een hoogtepunt in het Masterprogramma. “Vaak hoor ik in september al van studenten de vraag ‘Is jouw blok dat blok met het spel’?”
“Het spel was leuk en diende als praktische ondersteuning om de theoretische concepten van het blok ‘Strategisch Management’ beter onder de knie te krijgen! Ik zou zeker aanraden om het spel in het blok te houden en dit concept zelfs uit te breiden naar andere blokken binnen de Master!”
Om anderen te inspireren om ook ‘leren door ervaren’ toe te passen in onderwijs, geeft Daan met Amerikaanse collega’s komende augustus een workshop over simulaties in onderwijs tijdens het Amerikaanse ‘Academy of Management’ congres in Boston. Het spel kan ook in de vorm van een workshop ‘Strategisch management’ worden aangeboden. Interesse? Neem dan contact op met Daan via: d.westra@maastrichtuniversity.nl