Lecture Marko Jelicic and Ewout Meijer Universiteit van Nederland

Unraveling lies in criminal cases

Universiteit van Nederland

Please note: this information, as well as the lecture, is only available in Dutch.

Op woensdag 7 en donderdag 8 december zendt de Universiteit van Nederland colleges uit van UM-hoogleraar Marko Jelicic en docent/onderzoeker Ewout Meijer. Beide colleges maken onderdeel uit van de collegereeks rondom het thema Leugens?!, en worden om 20.30u uitgezonden op de website van de Universiteit van Nederland  .

Wanneer kun je een verdachte met geheugenverlies geloven? Dat is de vraag die in het college van Jelicic op 7 december centraal staat. Verdachten beweren soms zich helemaal niks meer te kunnen herinneren van een daad die ze gepleegd hebben. Is dat mogelijk en hoe werkt dat dan?

Werkt een leugendetector nou wel of niet? Zwetende handen en een verhoogde hartslag: dit zijn dé indicatoren die een leugendetector registreert om leugen van de waarheid kunt onderscheiden. Het apparaat is omstreden, maar wordt tegelijkertijd veel gebruikt. Hoe kan dat? Ewout Meijer legt in de uitzending van 8 december uit hoe het zit.

De overige colleges in deze reeks behandelen de volgende onderwerpen:
- Waarom zijn broodje-aap-verhalen zo hardnekkig? (5 december)
- Hoe probeert een politicus geloofwaardig over te komen? (6 december)
- Hoe bepaalt een rechter wat de waarheid is? (9 december)

Beide sprekers zijn verbonden aan de sectie Forensische Psychologie van de Faculty of Psychology and Neuroscience; Marko Jelicic als bijzonder hoogleraar Neuropsychologie en Recht, en Ewout Meijer  als Universitair Docent.

Universiteit van Nederland
De Universiteit van Nederland is een online platform, waar de beste wetenschappers van Nederland gratis college geven. Elke werkdag komt er een nieuw college online, en elke week een nieuw thema.

Also read