Science explains: why do people like the taste of chocolate so much?
Please note: this information, as well as the lecture, is only available in Dutch.
Op donderdag 17 november zendt de Universiteit van Nederland een college uit van UM-docent/onderzoeker Remco Havermans. De vraag die tijdens zijn college centraal staat is: ‘Waarom is chocolade volgens de wetenschap het allerlekkerste wat er is?’ Het college maakt onderdeel uit van de collegereeks rondom het thema Zintuigen en wordt om 20.30u uitgezonden op de website van de Universiteit van Nederland
Smaken nemen we niet uitsluitend waar met onze tong, maar met smaakreceptoren die in de gehele mondholte zitten. En smaak is vooral geur. Wanneer je bijvoorbeeld chocola eet, proef je niet alleen de bitterzoete smaak, maar ruik je ook het kenmerkende aroma van cacao. Deze smaakbeleving verklaart echter nog niet waarom chocola zo geliefd is. Chocola vind je vaak zo lekker omdat je de zoete smaak associeert met de grote hoeveelheid calorieën en de belonende waarde van cafeïne-achtige stoffen in de cacao. Dit associatief leerproces verklaart waarom prikkels als de geur en kleur van een stuk chocola smaakverwachtingen oproept. En zulke verwachtingen beïnvloeden weer wat je meent te proeven.
De overige colleges in deze reeks behandelen de volgende onderwerpen:
- Hoe kun je een dove laten horen en een blinde laten zien?
- Waarom ervaren sommige mensen kleuren bij woorden en getallen?
- Waarom moet jij soms wel naar een advertentie, verkeerslicht of bitterbal kijken?
- Waar komen onze associaties bij geuren vandaan?
In de week van 14 november wordt elke werkdag één nieuw college uitgezonden.
Dr. Remco Havermans is Universitair Docent bij de sectie Eetstoornissen en Obesitas van de Faculty of Psychology and Neuroscience.
Universiteit van Nederland
De Universiteit van Nederland is een online platform, waar de beste wetenschappers van Nederland gratis college geven. Elke werkdag komt er een nieuw college online, en elke week een nieuw thema.

Also read
-
More than another ‘to-do’: how the UTQ helped me rethink my teaching
At Maastricht University, the University Teaching Qualification (UTQ) is a professional development programme designed to strengthen teaching and learning. It supports teachers in developing core teaching competencies through a combination of workshops, peer learning, on-the-job experience, and...
-
It’s not easy being green: the challenges and benefits of international research collaboration
As the world seeks cleaner energy solutions, green hydrogen has emerged as a key component in the transition to a sustainable future. Many governments have drawn up policies to support this technology, but competing priorities mean initiatives often fall short. Fabianna Bacil, a PhD candidate at UNU...
-
A new outlook on rehabilitation care
Ivan Huijnen (CAPHRI) aims to shift from the biomedical 'disorder-focused' thinking to an integral view on healthcare.