Yuki Nakamura, BA Arts and Culture

Toen we Yuki vroegen waarom ze voor dit programma koos, antwoordde ze:
“De interdisciplinariteit sprak me enorm aan. Het integreert perspectieven uit de politiek, sociologie, media en filosofie, waardoor ik mijn diverse interesses kan verkennen en een beter begrip krijg van de complexiteit van de samenleving.” Deze brede aanpak sloot perfect aan bij haar nieuwsgierigheid en ambitie om verschillende kennisgebieden met elkaar te verbinden.

Leren via PGO
Over de PGO-aanpak (Probleemgestuurd Onderwijs) van het programma vertelde Yuki hoe deze haar onderwijs heeft beïnvloed:
“PGO heeft me een actieve deelnemer in mijn leerproces gemaakt,” zei ze. “Ik waardeer hoe het studentgericht is en ons aanmoedigt om discussies te leiden en samen problemen op te lossen. De interactie met medestudenten is een van de meest verrijkende onderdelen van mijn studie geweest. Het heeft me praktische vaardigheden opgeleverd, zoals communicatie en kritisch denken.”

Een memorabel vak
Toen we haar vroegen naar haar favoriete vak, aarzelde Yuki niet:
“Dat is Disenchantment and Ideology. Dit vak onderzoekt de politieke en culturele transformaties in Europa van het late 19e tot het vroege 20e eeuw. Het was fascinerend om te leren over thema’s zoals democratie, kapitalisme en industrialisatie, en hoe deze de moderne westerse samenleving hebben gevormd. Het vak gaf me een dieper inzicht in de historische wortels die vandaag nog steeds relevant zijn.”

Ook deelde ze haar ervaring met het schrijven van een onderzoeksrapport tijdens de cursus Research and Writing I. Dit noemde ze een hoogtepunt van haar academische reis:
“Het was uitdagend, maar ontzettend waardevol om me te verdiepen in memory studies, academische literatuur te analyseren en een argument op te bouwen. Het zien samenkomen van mijn ideeën in een gestructureerde vorm was een moment waar ik trots op ben.”

Persoonlijke groei en kansen
Het studeren van Arts and Culture heeft Yuki’s kritische denkvaardigheden sterk ontwikkeld: “Elk vak daagt me uit om teksten kritisch te analyseren en mijn perspectieven te delen tijdens tutorbijeenkomsten. Dit proces heeft mijn vermogen aangescherpt om argumenten te evalueren en mijn eigen standpunten duidelijk te formuleren.”

Buiten de collegezaal heeft Yuki volop gebruikgemaakt van de kansen binnen de gemeenschap: “Vanaf het begin van dit jaar ben ik lid van ESN Maastricht, een internationale studentenvereniging. Het is een geweldige manier geweest om mensen uit verschillende achtergronden te ontmoeten en bij te dragen aan een gastvrije omgeving voor studenten.”

Haar tijd in het programma heeft ook haar toekomstplannen beïnvloed:
“Toen ik begon, wist ik nog niet precies wat ik wilde doen, maar gaandeweg ontdekte ik mijn passie voor politiek. Nu ben ik van plan om mijn academische reis in dat vakgebied voort te zetten na het afronden van mijn bachelor.”

Leven in Maastricht en bij FASoS
Over het wonen in Maastricht zei Yuki dat de stad perfect is voor studenten: “Het is een ideale mix van stadsleven en natuur. Je kunt genieten van een bruisende sociale scène met bars en bioscopen, maar ook ontspannen in parken of gaan wandelen. Het is een knusse, studentvriendelijke stad die als thuis voelt.”

Ook prees ze de gemeenschap bij FASoS: “De internationale sfeer maakt FASoS uniek. Iedereen—studenten en staf—is benaderbaar en ondersteunend, wat zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Ik heb hier waardevolle vriendschappen en connecties opgebouwd die verder gaan dan alleen academisch gebied.”

Reflecties en advies
Terugkijkend reflecteerde Yuki op het meest waardevolle aspect van haar ervaring: “Het verdiepen in culturele en maatschappelijke kwesties is enorm bevredigend geweest. Het heeft me geholpen om academische theorieën te verbinden met uitdagingen in de echte wereld, terwijl ik betekenisvolle relaties opbouwde met mijn medestudenten.”

Voor toekomstige studenten die het programma overwegen, gaf ze praktisch advies: “Tijdmanagement is cruciaal. Het programma vraagt veel zelfstandig werk, dus georganiseerd blijven maakt een groot verschil.” Ze deelde ook advies dat ze aan haar jongere zelf zou willen geven: “Streef niet naar perfectie. Focus op leren en stap voor stap verbeteren. Het is oké om fouten te maken—vragen stellen en risico’s nemen horen bij het proces.”

Tot slot
Yuki Nakamura’s reis door het Arts and Culture-programma is er een van groei en ontdekking geweest: “Dit programma heeft mijn blik op de wereld verruimd en gevormd hoe ik dingen zie,” concludeerde ze. Voor Yuki heeft de combinatie van uitdagend onderwijs, het levendige stadsleven en een inclusieve gemeenschap haar ervaring bij FASoS onvergetelijk gemaakt.

November 2024