Liberal Arts: de beste versie van jezelf worden!

Sinds 1 juli 2017 is prof. Teun Dekker hoogleraar Liberal Arts and Sciences Education. Zijn hoofdtaken worden het Liberal Arts-woord verspreiden in Nederland en in het buitenland en onderzoek doen naar Liberal Arts education in Europese context, maar ook naar de sociale, politieke en educatieve betekenis ervan.

We hebben Teun gesproken om een beter beeld te krijgen van zijn nieuwe hoogleraarschap en zijn visie op Liberal Arts en waarom het zo belangrijk is.

Hoi Teun, kun je je even voorstellen?
Hallo, ik ben Teun. Ik ben de Vice Dean of Academic Affairs op University College Maastricht (UCM), maar ik zie mezelf liever als filosoof, docent, performer, zoeker naar waarheid en liefhebber en deler van plezier en mooie dingen.

Je bent de eerste persoon ooit in Europa die de titel Professor of Liberal Arts and Sciences Education heeft gekregen. Maar wat betekent dit nou precies?
Ja, dat is best gaaf. Het woord professor komt van het werkwoord ‘professing’: praten over waar je écht in gelooft. En ik geloof écht in Liberal Arts. Het idee is dat ik een soort ambassadeur voor Liberal Arts wordt en schrijf en spreek over waarom Liberal Arts belangrijk is voor de democratie en voor de arbeidsmarkt, maar vooral belangrijk voor een goed leven en zodat de wereld beter begrijpt wat de Liberal Arts-beweging precies inhoud.

Betekent dit ook dat er veel dingen gaan veranderen voor jou?
Ik blijf gewoon les geven, het curriculum verbeteren en studenten een hart onder de riem te steken wanneer ze het nodig hebben. Het enige wat er echt verandert is dat je vanaf nu moet buigen wanneer je mijn kantoor binnen komt…dat is een grapje natuurlijk.

Haha, geen grote veranderingen dus. Maar vertel eens, wat betekent Liberal Arts voor jou?
Wat Liberal Arts is verschild van persoon tot persoon. Voor sommigen is het een optie om álles te kunnen studeren. Voor sommigen is het een optie om juist alleen de dingen te studeren die ze interesseren. Voor anderen is het een kans om verschillende uit te proberen om zo hun ware passie te ontdekken. En weer voor anderen is het een manier om bepaalde onderwerpen en methodologieën te ontlopen. Maar welke reden je ook hebt om Liberal Arts te studeren, het draait uiteindelijk altijd om het worden van de beste, slimste versie van jezelf.

Waarom zou iemand ervoor moeten kiezen om Liberal Arts te studeren?
Je brein is iets wonderbaarlijks. Het is in staat om oneindig veel kennis op te slaan, dingen te begrijpen, ideeën te vormen en argumenten te vormen om deze ideeën te verdedigen. Maar het brein kan alleen zijn potentieel vervullen als je het ontwikkelt en bloot stelt aan een omgeving waarin je brein gestimuleerd wordt. Geen enkel omgeving doet dat beter dan een Liberal Arts-college.

Wat is de toekomst van Liberal Arts in wetenschappelijk onderwijs en op de arbeidsmarkt?
Op zowel de arbeidsmarkt als in wetenschappelijk onderwijs is het belangrijk dat je goed bént, niet zozeer wáár je goed in bent. Als je goed kunt denken, informatie kunt samenvoegen, kunt samenwerken met anderen, problemen kunt oplossen, dan kom je er wel…ongeacht wat je gestudeerd hebt. Daarom ben ik ervan overtuigd dat in de toekomst meer mensen Liberal Arts zullen waarderen en meer studenten een studie zullen starten bij studieprogramma’s als UCM.

Wat zou je graag nog zien bij UCM?
Ik kijk uit naar de dag dat we meer kunnen met podiumkunst, in het bijzonder theater. Daar zijn we nu mee bezig, maar om dit binnen de context van een universitaire studie te krijgen is niet zo makkelijk. Ik denk dat je heel veel kunt leren door Shakespeare op te voeren. Niet alleen over jezelf, maar ook over de samenleving, politiek en het menselijk brein. En het vermogen om voor een groep mensen te staan en je boodschap aan hen over te brengen is ontzettend belangrijk. Welke vaardigheden als docent ik ook heb; ze komen allemaal van het kijken naar en opvoeren van theatervoorstellingen en ik zou willen dat meer studenten deze ervaring hadden.

T.J. Dekker

Teun J Dekker (1980) is Professor of Liberal Arts and Sciences Education at University College Maastricht, where he teaches courses on the intersection of the Social Sciences and the Humanities, including History of Political Thought and Distributive Justice in Contemporary Political Philosophy.

As Professor of Liberal Arts and Sciences Education, his main duties are: