Dr Gerda Kraag (G.C.)

Research profile

mental health promotion in schools

prevention of pathology (in particular stress and coping) and care pathways

obesity

Recent publications
Other publications
  • Kraag, G., Salemink, E., & Wiers, R. W. (2011). Middelengebruik. In M. Taal & C. Poleij (Eds). Interventies in het onderwijs: Werken aan goede verhoudingen. Den Haag: Boom Onderwijs.
  • Kraag, G., Van Breukelen, G. J. P., Kok, G & Hosman, C. (2009). Learn Young, Learn Fair’, a stress management program for fifth and sixth graders: longitudinal results from an experimental study. Journal of Child Psychology and Psychiatry 50, (9), 1185–95.
  • Kraag, G. & Van Veen, D. (2009). Een literatuurstudie naar programma’s voor gedragsbeïnvloeding van zorgleerlingen binnen de schoolcontext en in het bijzonder de reboundvoorziening. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
  • Kraag, G. (2008). Handreiking vroegsignalering in het onderwijs. IKZ producten-nr. 4. Utrecht: NJi. Website
  • Kraag, G. & Bosdriesz, M. (2008). Samenwerking tussen onderwijs en zorg. Mogelijkheden ter voorkoming van geweld dat leidt tot kinderdoding in gezinsverband. In F. Koenraadt, & M. Liem, Het kind als slachtoffer. Patronen en preventie van (fataal) geweld in gezinsverband (pp. 71-81). Amsterdam: Rozenberg Publishers. 
  • Process evaluation of ‘Learn Young, Learn Fair’ a stress management programme for fifth and sixth graders. Gerda Kraag, Gerard van Breukelen, Petra lamberts, Odette Vugts, Gerjo Kok, Minne Fekkes, & Huda Huijer Abu-Saad. School Psychology International, 2007, 28(2), 206-219.  
  • School Programs targeting Stress Management in Children and Adolescents: a Meta-analysis. Gerda Kraag, Maurice P. Zeegers, Gerjo Kok, Clemens Hosman, Huda Huijer Abu-Saad. Journal of School Psychology, 44 (2006), 449-472.
  • Development of a Stress Management Programme -Learn Young, Learn Fair- for Fifth and Sixth Formers in The Netherlands Using Intervention Mapping. Gerda Kraag, Gerjo Kok, Huda Huijer Abu-Saad, Petra Lamberts, Minne Fekkes. The International Journal of Mental Health Promotion, volume 7, no.3, August 2005.

Papers presented at conferences and workshops (selection):

  • Intervention Mapping, workshop, Leuven University, Leuven, Belgium, March 2007
  • Introduction of an evidence based stress management program for fifth and sixth graders. ISPA colloquium Hangzou, China, July 2006
  • Poster presentation, Nederlands Volksgezondheidscongres, Rotterdam, the Netherlands, april 2006
  • Development of a stress management program (Learn Young, Learn Fair) for fifth and sixth graders in the Netherlands using Intervention Mapping. ISPA, Athens, Greece, July, 2005

Colloquia (selection):

  • Intervention Mapping as a tool for development of evidence-based school programs, Leuven University, Leuven, Belgium, March 2007