FASoS Masterstudent Jorge Lozano Diaz schrijft scriptie ‘Boundaries We Hear but Cannot See’

Jorge Lozano Diaz, voormalig student in de MA Arts and Culture aan FASoS, richtte zijn thesis op hoe het concept van autonomie zich manifesteert in en vormgeeft aan klassieke muziekpraktijken bij Higher Music Education Institutions (HMEI's), waarbij hij Conservatorium Maastricht (CM) als case study nam via een multimodale etnografische benadering met semi-gestructureerde interviews, participerende observatie en documentanalyse. Autonomie, een fundamenteel en toch onzichtbaar concept in klassieke muziek, trekt grenzen rond de praktijk die uitvoeringsconventies, de rollen en sociale organisatie van muzikanten en de relatie tussen klassieke muziek en bredere sociale contexten definiëren. De bevindingen van Lozano Diaz onthullen een duidelijke prevalentie van een idee van autonomie dat is ontstaan ​​in de negentiende eeuw, wetenschappelijk sterke autonomie genoemd, dat klassieke muziek bewaart als een op zichzelf staande, zeer gestructureerde praktijk. Om vooruit te komen, concludeert Lozano Diaz, moeten instellingen als CM het werk van autonomie zichtbaar maken en interdisciplinaire, reflectieve benaderingen gebruiken om inclusievere en maatschappelijk relevantere praktijken te bevorderen en onderzoekscomponenten beter te integreren in het uitvoeringscurriculum, zoals vereist door academiseringsprocessen.

Prof. dr. Peter Peters begeleidde de MA-scriptie van Jorge Lozano Diaz. Parallel aan het schrijven van zijn scriptie droeg Lozano Diaz ook bij aan het onderzoek van MCICM naar digitale technologieën in klassieke muziek, in samenwerking met Dr. Denise Petzold.

Om het proefschrift van Jorge Lozano Diaz te downloaden, klik hier.