Lecture two UM employees Universiteit van Nederland

On the huggability and emotions of animals

Please note: this information, as well as the lecture, is only available in Dutch.

Deze week zendt de Universiteit van Nederland twee colleges uit van UM-docenten/onderzoekers Raf de Bont en Pim Martens, beide over het thema dieren. De Bont gaat in op de vraag ‘Waarom beschermen we liever een olifant dan een worm?’ en Martens behandelt het thema ‘Kun jij de emoties van jouw huisdier herkennen?’ Op woensdag 10 mei is de uitzending over Raf de Bont en op vrijdag 12 mei die van Pim Martens, beide om 20.30 uur op de website van de Universiteit van Nederland  .

Waarom krijgen gorilla's, tijgers en olifanten zoveel aandacht in campagnes van de natuurbescherming, maar sterven andere dieren - zoals de Lake Pedder regenworm- in stilte uit? En wat hebben safaritripjes en de jacht met elkaar te maken? Raf de Bont onthult het allemaal in zijn college op woensdag 10 mei.

Iedereen ziet het verschil tussen een blije en een boze hond. Toch? En als je zelf een huisdier hebt is de kans groot dat je zelfs weet wanneer jouw viervoeter verdrietig, medelevend of jaloers is. Dat dénken we tenminste. Hoe goed ben jij in het herkennen van emoties bij jouw hond of kat? En snappen dieren ook hoe wij ons voelen? Pim Martens vertelt ons over het herkennen van emoties tussen mens en dier in dit college, op vrijdag 12 mei.

Universiteit van Nederland
De Universiteit van Nederland is een online platform, waar de beste wetenschappers van Nederland gratis college geven. Elke werkdag komt er een nieuw college online, en elke week een nieuw thema.

Also read