Updates cyberaanval

Op 23 december 2019 is de Universiteit Maastricht (UM) geraakt door een ernstige cyberaanval. Er is en wordt met man en macht gewerkt aan het herstellen van de schade en het reactiveren van alle systemen. Hieronder vind je de laatste update en een overzicht van alle eerdere updates.

Update #21

24 januari 2020

Hoewel veel studenten en medewerkers alweer (grotendeels) kunnen werken zoals voor de cyberaanval, zijn de gevolgen van de hack nog niet voorbij. Het College van Bestuur vraagt daarom om nog wat geduld en begrip voor de zaken die nog niet opgelost zijn. Dagelijks zijn nog steeds tientallen collega’s in touw om alles zo snel mogelijk en zo veilig mogelijk te herstellen. Verder in deze update: informatie over de coulanceregeling voor studenten die nadeel hebben ondervonden van de aanval en goed nieuws: de roosters voor periode 4 zijn beschikbaar. Ook het online registreren voor open dagen is weer mogelijk.

Veel werkt weer, maar niet alles

Een maand na de cyberaanval kunnen de meeste medewerkers weer bij hun bestanden op de centrale schijven, hebben ze internet, kunnen ze mailen en meer. Studenten krijgen onderwijs, leggen examens af, kunnen in de online bibliotheek terecht en meer. Zie ook het meest actuele overzicht van welke systemen al werken en welke nog niet. Tegelijkertijd kan een systeem soms traag werken, plotseling afsluiten of anderszins niet beantwoorden aan de standaarden die de UM-gemeenschap gewend is. Dit vraagt nog wat geduld van iedereen en begrip voor de collega’s die dagelijks hard aan de slag zijn voor ons.

Roosters periode 4 beschikbaar

De roosters voor periode 4 zijn inmiddels beschikbaar voor studenten. Dit is iets later dan gebruikelijk, maar niet later dan de eerder aangekondigde datum.

Coulanceregeling voor studenten

Voor studenten die als gevolg van de cyberaanval nadeel hebben ondervonden of schade hebben geleden, is er een coulanceregeling. Je kunt hier een beroep op doen door het aanvraagformulier Coulanceregeling Cyberaanval in te vullen via de website. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee maanden nadat het nadeel of de schade kenbaar is geworden. Indienen kan tot uiterlijk 31 augustus aanstaande. In principe wordt iedere aanvraag binnen vier weken na ontvangst beoordeeld door het College van Bestuur.

Online registreren voor open dagen

Aankomende studenten die zich willen aanmelden voor de volgende Bachelor of Master Open Dag, kunnen dat weer online doen. Ga respectievelijk naar de website van de Bachelor Open Dag op 8 februari, of de Master Open Dag op 7 maart.

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten

Vanaf 24 januari 16:00u zijn de tijdelijke emailadressen niet meer in gebruik en kunnen (aankomende) studenten en medewerkers ons weer bereiken via onze reguliere contactkanalen (check hiervoor de website van je eigen faculteit/servicecentrum c.q. van de opleiding waarvoor je je aanmeldt). Heb je al een vraag gestuurd naar een tijdelijk emailadres maar nog geen antwoord ontvangen? Stuur je vraag dan opnieuw via onze reguliere kanalen en je ontvangt zo snel mogelijk een antwoord. Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet gerelateerd zijn aan de eigen opleiding, kunnen mailen naar study[at]maastrichtuniversity[dot]nl.

Openingstijden callcenter voor studenten

Het callcenter is op werkdagen bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur op 043 - 38 85 388.