Nationale en Maastrichtse gebeurtenissen

Een jaar in Maastricht zit vol met zowel Nederlandse als Maastrichtse evenementen en tradities.

Hier is een lijst van een aantal gebeurtenissen die je door het jaar heen tegenkomt. Op sommige dagen is de universiteit gesloten. Ook kunnen lokale bedrijven en winkels aangepaste openingstijden hebben en kunnen de dienstregelingen van het openbaar vervoer veranderen.

Kijk voor een overzicht van interessante evenementen, internationale en culturele feestdagen en herdenkingen op de D&I academische kalender hieronder.

D&I academische kalender 2023/24

Screenshot of the D&I Academic Calendar 2023/24

Bekijk de Academic Calendar 2023/24 van het Diversity & Inclusivity Office.

De D&I Academic Calendar toont de verscheidenheid van de UM-gemeenschap door verschillende evenementen te vermelden, waaronder UM-evenementen, internationale herdenkingen en religieuze feestdagen.

Download de kalender.
Ontbreekt er iets? Laat het ons weten via diversity@maastrichtuniversity.nl

5 december: Sinterklaas

Half november verwelkomt de stad Sinterklaas en zijn Pieten. Bij de UM is Zwarte Piet geen onderdeel van het Sinterklaasfeest. De universiteit vindt dat de traditionele zwarte piet niet past in het internationale en inclusieve karakter van de universiteit. Wij moedigen studenten en medewerkers aan om bij het vieren van het sinterklaasfeest op de campus voor andere creatieve vormen te kiezen.

Dit standpunt is duidelijk gecommuniceerd naar studenten en medewerkers. Mocht je bij de universiteit toch een zwarte piet tegen komen, waarschuw ons dan direct via diversity@maastrichtuniversity.nl.

Zie ook het bericht dat het College van Bestuur op 10 juni 2020 publiceerde "Inclusiviteit en diversiteit zijn onze kracht."

Ben je een doelwit van rassendiscriminatie bij de UM, dan kun je een klacht indienen bij het Complaints Service Point.

Als je elders rassendiscriminatie ervaart, kun je contact opnemen met ADV-Limburg (Anti Discriminatie Voorziening Limburg)

Neem voor persoonlijke ondersteuning contact op met de UM vertrouwenspersonen voor studenten of medewerkers.

Carnaval in Maastricht

Carnaval is een grootse gebeurtenis in het zuiden van het land en Maastricht doet er graag aan mee! In februari (soms in maart) wordt drie dagen lang carnaval gevierd waarbij plezier en saamhorigheid voorop staan en je veel kleurige uitdossingen en schmink, optochten en muziek tegenkomt.
Het is zo’n groot gebeuren dat de meeste winkels (behalve supermarkten) gesloten zijn. Scholen zijn dicht en ook bij de UM wordt geen onderwijs gegeven.

Op 11 november wordt traditioneel het carnavalsseizoen geopend en ook dit gaat gepaard met veel kleurige kostuums, schmink, muziek en plezier.

Voor meer details over het Maastrichtse carnaval en de gebruiken, ga naar de pagina over carnaval van de Gemeente Maastricht.

André Rieu

André Rieu is Maastricht’s grootste export product. Iedere zomer wordt het Vrijthof voor enkele weken omgetoverd tot een concertplein voor hem, zijn orkest en bewonderaars. In deze periode komen er veel bezoekers vanuit alle windstreken naar Maastricht. Het wordt druk in de stad en in winkels en restaurants hoor je een voorproefje van zijn muziek. Als je dicht bij het Vrijthof woont, kun je 's avonds de muziek (en repetities) horen terwijl je door de stad loopt of op je bank zit.

Sommige wegen in de binnenstad zijn dan afgesloten en bussen worden omgeleid. Check OV9292.nl voor reisinfo en de website maastricht.nl voor meer informatie.

1e maandag van de maand: sirenes om 12.00 uur

Iedere eerste maandag van de maand om 12.00 uur precies wordt de sirene getest. Het signaal duurt onafgebroken 1 minuut en 26 seconden. Als je dan de sirene hoort, weet je dat er niets aan de hand is. De sirene wordt nooit getest op nationale feestdagen, Dodenherdenking en religieuze feestdagen.

Als je de sirene meerdere malen achter elkaar hoort, is er sprake van alarm. Er is dan zeker iets aan de hand. Gaat de sirene op een ander moment? Ga dan naar binnen, sluit deuren en ramen en zet radio of tv aan op de regionale rampenzender.