Now@UM

Nu@UM

Evenementen

• 28 feb 31 okt

Verhalen, grenstechnologieën en de wet

In deze call for papers voor een speciaal tijdschriftnummer voor 'Law, Technology and Humans' (https://lthj.qut.edu.au) zoeken we hoogwaardige wetenschappelijke perspectieven en theoretisch onderzoek naar de relatie of correlatie tussen narratieven, Grenstechnologieën en de wet. Ons doel is om...

• 23 mrt

Master Open Dag

We hopen je op onze campus te begroeten tijdens de volgende Master Open Dag op 23 maart 2024 en een goede indruk te geven van wat studeren aan de Universiteit Maastricht inhoudt.

• 18 apr

Campus Venlo Open Dag

Door te studeren aan de UM Campus Venlo kies je voor kwalitatief hoogstaand en kleinschalig onderwijs met een sterke focus op jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling.

More event items

Een beeldverhaal

Virtual reality research at The Plant

The PLANT

The PLANT: Playground and Laboratory for New Technologies  is een plek voor medewerkers en studenten die ondersteuning en tools zoeken voor hun digitale onderzoek en onderwijsactiviteiten. Het biedt een omgeving waar faculteitsleden worden aangemoedigd om hun ideeën vrij te onderzoeken, zonder bang te zijn om te falen. Op deze intellectuele, fysieke en technische plek wordt creatief denken gevoed, waardoor innovatieve oplossingen kunnen ontstaan.

Kijk verder

Interactieve video: the Globalization & Law Network

Het Globalization & Law Network brengt onderzoekers van de Universiteit Maastricht samen die de rol van het recht in een globaliserende samenleving vanuit een holistisch perspectief bestuderen.

De leden van het Globalization & Law Network hebben verschillende disciplinaire achtergronden en dragen originele inzichten bij over de voortdurende transformatie van bestuursmechanismen, regulerende instrumenten en actoren. Mariolina Eliantonio en Valentina Golunova presenteren de doelstellingen en belangrijkste activiteiten van het netwerk. Bekijk de interactieve video!

UMagazine

Het UMagazine biedt een inkijk in de belangrijkste ontwikkelingen en prestaties op het gebied van onderwijs en onderzoek aan de UM. Driemaal per jaar verschijnt er een gedrukt UMagazine.

In de februari editie onder andere een portret van Frank Nellen, universitair hoofddocent fiscaal recht. Naast zijn werk voor de universiteit en het accountantskantoor Baker Tilly, schrijft hij romans. Voor zijn tweede roman De onzichtbaren ontving hij lovende recensies in alle grote Nederlandse kranten. De beloning voor vier jaar keihard werken.

Hoe kunnen 3D-modellen behouden blijven? Dat is het idee achter PURE3D, een project waarmee Costas Papadopoulos en Susan Schreibman een infrastructuur ontwikkelen voor het archiveren en publiceren van 3D-onderzoek. In de toekomst kan het platform ook een nieuwe manier bieden om toegang te krijgen tot cultureel erfgoed, van de Slag om Mount Street Bridge tot de Limburgse mijnen en het Smithsonian.

Vaatchirurg en bijzonder hoogleraar Clinical Engineering Lee Bouwman slaat bruggen tussen de kliniek en techniek. Van de plaatsing van aortastents met zijtakken en knieprothesen met behulp van een robot tot het lokaliseren van borsttumoren via magnetische zaadjes en ijzeroxide.

Hoe ziet de duurzame stad van de toekomst eruit? Om die vraag te beantwoorden moet je niet alleen te rade gaan bij experts, zegt postdoctoraal onderzoeker Özlemnur Ataol. Ook de jongste gebruikers van de stad, kinderen en jongeren, moeten gehoord worden. Een stad waarin zij kunnen floreren, is namelijk goed voor jong én oud.

Leo Pimpini deed onder begeleiding van Anne Roefs promotieonderzoek naar de effecten van een bepaalde mindset en BMI op cognitie en gedrag in verband met voedsel. Hierin maakt hij korte metten met een aantal vooroordelen over obesitas.

Soulkitchen biedt deze keer een kijkje in de keuken van David Baiao Barata geboren en getogen in Portugal. Voor hem begint elk gerecht met een beetje olijfolie en knoflook. En alumna Natalia Westermann koos na haar master Healthcare Policy, Innovation and Management voor het ondernemerschap. Ze runt nu een duurzame vintagewinkel in Maastricht.

Dit en nog veel meer in het februarinummer van UMagazine!

UMagazine #1 2024 - cover

Download hier de nieuwste editie van het UMagazine (PDF).

De volgende editie van het UMagazine verschijnt 18 juni.