Darshini & Netty's ervaringen

UM Summer Camp 2022 - een terugblik

Het allereerste zomerkamp bij UM vond plaats in juli 2022.

Hieronder lees je de ervaringen van Darshini & Netty over het organiseren van dit zomerkamp voor kinderen van UM-medewerkers en studenten.

Precies twee maanden terug nam ons team afscheid van 26 unieke kinderen, na een zeer geslaagd allereerste UM zomerkampweek. Daar stonden we dan, nog half in ongeloof wat we met elkaar hadden opgezet en dat het nu voorbij was.

Wat begon als onderdeel van het UM Cares Family Friendly University project, kwam afgelopen zomer ineens tot leven. Na alle voorbereidingen, brainstorms en logistieke planning, was het reuze spannend voor ons toen op maandag 25 juli de eerste WizzKidz en ouders om 8.10 uur al bij het Universitair Sportcentrum aankwamen! Dit was het moment waarop we beseften dat al onze inspanningen werkelijkheid werden. En hoe!?

De kidz vonden al snel hun KidzCrew begeleider en gingen ijverig aan de slag met hun groepje om een groepsnaam en yell te bedenken. Zelfs bij het versieren van hun zomerkamp T-shirts werd de groepsnaam creatief ingebed. Na een “Automatische” start van de dag aan verschillende UM-locaties gedurende de week, werd actief deelgenomen aan verscheidene educatieve workshops, waarbij de workshops ‘Wat gebeurt er als je de wet overtreedt’ en ‘Smaken Verschillen’ veel indruk gemaakt hebben. Aan de groepsactiviteiten werd ook enthousiast meegedaan. Vooral de WizzKidz Wizzardz (proefjes voor kinderen), het lanceren van zelf geknutselde raketjes na de WizzKidz Explorer Tour en speuren als detectives door de binnenstad van Maastricht tijdens de WizzKidz Speurtocht waren echte toppers voor ze.

Gesterkt door een inventieve en creatieve KidzCrew, die de kidz gedurende de week begeleidden, werd maar weer duidelijk hoe belangrijk het is om een goed team te hebben. Dit bleek ook uit de voordrachten op vrijdag als resultaat van de weekopdracht die met geringe middelen tot stand gekomen waren: We volgden Team Superfrietjes die hun frietjes kwijt waren, we vlogen met team Daton naar Mars en terug, we leerden smoothies maken door een hippe vlog van de Superkiwi’s en we testten onze kennis met twee quizzes opgesteld door de Smartlanders – een samengesmolten team prepuber van team Smarties en team Eland. De hoge mate van inventiviteit en flexibiliteit kwam ook goed van pas bij het buitenspelen en het gouweouwe tikkertje-met-de-kidz-tegen-de-Crew bleek nog altijd een hit. Gedurende de week leerden we dat de kidz zich eigenlijk vrij snel weten te vermaken en dat niet alles superstrak gepland hoeft te worden. Hierdoor kreeg het programma ook wat lucht en lieten we ruimte voor extra speeltijd. Het was tenslotte een zomerkamp, geen school!

Voor we het wisten was het al de laatste dag. Wat zijn we trots op wat we gezamenlijk neer hebben kunnen zetten ter ondersteuning van onze UM ouders. Dit zomerkamp bracht niet alleen kinderen bij elkaar, maar ook ouders wiens paden wellicht nooit waren gekruist.

Een dikke dankjewel naar alle UM-ers en afdelingen die ons geholpen hebben: we merkten al snel dat du moment we zeiden dat er iets voor kinderen georganiseerd zou worden, niks teveel moeite was en er enthousiast werd meegedacht om er iets speciaals van te maken.

Een shout-out ook naar onze KidzCrew studenten die – elk op hun eigen manier - van aanpakken wisten en de kidz de hele week begeleid hebben. Vol enthousiasme verwelkomden ze hun kidz elke ochtend en met hetzelfde enthousiasme droegen ze de kidz weer over aan hun ouders, terwijl ze de ouders op de hoogte brachten van de bijzonderheden die dag. Allen hebben snel een leuke band opgebouwd met hun kidz. Wij hadden ons geen betere KidzCrew kunnen wensen!

En dan de Camp Crew - onze D&I student-assistenten - die zowel bij de voorbereiding als tijdens het zomerkamp en de evaluatie onmisbaar bleken. Zonder hun inspanningen, flexibele houding, verlichtende humor en onuitputtelijke energie was dit eerste zomerkamp niet zo’n succes geweest! Heel veel dank!

We kijken dus terug op een geslaagde eerste editie van het UM zomerkamp! Het was een grote klus om te realiseren, maar met een beoordeling van 9 uit 10 door de ouders en kidz is het alle moeite meer dan waard geweest…en geeft energie voor een volgende editie…stay tuned!

D + N having a laugh