Probleemgestuurd Onderwijs
Aan Universiteit Maastricht (UM) leren studenten door in kleine groepen te werken aan het oplossen van complexe problemen uit de echte wereld. Deze actieve manier van leren, die we Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) noemen, verhoogt niet alleen de motivatie, maar zorgt er ook voor dat kennis goed blijft hangen én dat studenten allerlei vaardigheden leren die ze later kunnen toepassen.
Onze docenten begeleiden de onderwijsgroepen en geven feedback en regelmatige beoordelingen zodat studenten op koers blijven en de competenties ontwikkelen die nodig zijn om na hun studie succesvol te zijn op de arbeidsmarkt.
Door te werken in kleine groepen leren studentn effectief communiceren, samenwerken, kritisch denken en problemen oplossen. Zo zijn ze voorbereid op complexe uitdagingen die ze in hun toekomstige baan tegenkomen en kunnen ze een zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren.
Verrijkt door culturele diversiteit
Probleemgestuurd Onderwijs wordt verrijkt door onze internationale leeromgeving. Bij UM komt meer dan 50% van onze studenten en 40% van onze academische staf uit het buitenland. Samenwerken in cultureel diverse groepen helpt studenten bijvoorbeeld om problemen vanuit meerdere perspectieven te bekijken en met creatievere oplossingen te komen.
Deze diversiteit verdiept hun culturele begrip en daagt hen uit om creatiever en innovatiever te denken dan in een meer homogene omgeving.
Global Citizenship Education
Onze aanpak van Probleemgestuurd Onderwijs, in combinatie met onze International Classroom, biedt de basis voor Global Citizenship Education.
Met Global Citizenship Education in ons curriculum hebben we een leertraject waarbij studenten interculturele vaardigheden ontwikkelen en leren nadenken over hun rol als wereldburger. Dat sluit perfect aan bij PGO, waarbij studenten actuele problemen en uitdagingen onderzoeken waar we als samenleving mee te maken hebben. Hierdoor ontdekken ze ook meer over hun sociale verantwoordelijkheid.
Ons doel is om studenten in staat te stellen mondiale uitdagingen aan te pakken en om ze de skills te geven waarmee ze een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan een rechtvaardigere, vreedzamere, tolerantere, inclusievere, veiligere en duurzamere wereld.
Kernwaarden van PGO
PGO is gebaseerd op vier leerprincipes: constructief onderwijs, leren in een relevante context, samen leren en zelfsturend leren.
Constructief onderwijs
Bij constructief leren bouwen leerlingen hun eigen kennis 'netwerken' op door na te denken over wat ze al weten. Dit gebeurd door het vinden, analyseren en bespreken van verschillende bronnen en door nieuw verworven inzichten te integreren. Leerlingen worden aangemoedigd om verschillende standpunten te verkennen, kritische vragen te stellen, tegenstrijdige informatie te controleren en logisch te redeneren.
Contextueel leren
Bij contextueel leren passen studenten kennis toe in een betekenisvolle context. Ze analyseren actuele gevallen uit de beroepspraktijk, bespreken onderwerpen binnen wetenschappelijke context of maatschappelijke problemen die een academische benadering vereisen. Brainstormen over wat ze al weten over het onderwerp is hierbij belangrijk; het draagt bij aan de contextualiteit omdat het de besproken onderwerpen koppelt aan persoonlijke ervaringen.
Samenwerkend leren
Samenwerkend leren is een aanpak waarbij studenten actief met elkaar samenwerken, ideeën en feedback uitwisselen om samen kennis op te bouwen. De studenten delen de verantwoordelijkheid om collectief een probleem te bespreken en op te lossen binnen de tutorgroep. Ze evalueren elkaars ideeën, ormuleren leerdoelen, voeren zelfstandig onderzoek uit en bespreken hun bevindingen.
Zelfsturend leren
Bij zelfsturend leren beheren studenten hun eigen leerproces door naar eigen inzicht te plannen, te controleren en te evalueren, en door zelf informatie en bronnen te vinden en te beheren. Docenten zijn beschikbaar voor ondersteuning en controleren de voortgang, maar de student is de drijvende kracht achter zijn eigen leerproces.
De voordelen van deze leerprincipes
De vier leerprincipes verdiepen het inzicht van studenten in de leerstof en helpen hen om het geleerde toe te passen in nieuwe situaties. Deze aanpak stimuleert continu leren en stelt studenten in staat om effectief door complexe informatie te navigeren en deze te begrijpen.
Het werken met relevante problemen verhoogt hun motivatie en bevordert daarnaast het kritisch denken en aanpassingsvermogen. Ze koppelen hun individuele leren aan groepsdoelen en bouwen zo essentiële interpersoonlijke vaardigheden op. Dit bereidt hen voor op scenario's in de echte wereld waar teamwerk en communicatie van vitaal belang zijn.
Bovendien ontwikkelen studenten een sterke basis voor continue persoonlijke en professionele groei, doordat ze het initiatief nemen om te kijken naar hun eigen leerbehoeften en deze ook aan te pakken in plaats van dat hen wordt verteld wat ze moeten doen.
UM student Astrid explains PBL and CCCS
Meer weten?
In deze interactieve visual komen studenten en docenten aan het woord en vertellen over hun ervaringen met Probleemgestuurd Onderwijs.
PGO in de praktijk
Bij UM is PGO een overkoepelende term voor diverse onderwijsmethodes die gebaseerd zijn op de vier principes die hierboven beschreven worden. In de praktijk kan PGO er van opleiding tot opleiding anders uitzien. Het is bijvoorbeeld niet precies hetzelfde voor studenten Geneeskunde als voor studenten Europese Studies.
Welke vorm er ook wordt gebruikt, de leercyclus heeft eigenlijk altijd dezelfde opbouw. Deze begint meestal met een beschrijving van een situatie, casus, probleem of project om de intrinsieke motivatie van studenten aan te wakkeren om antwoorden, oplossingen, opties en benaderingen te zoeken - en ondertussen ook te leren.
Het leerproces begint over het algemeen met een systematische analyse van het probleem, de casus of het project. Studenten kunnen zich dan richten op het uitvoeren van onderzoek om het probleem aan te pakken of te verduidelijken, het bedenken van oplossingen voor de casus of het opzetten van een project waarbij ze inhoud uit hun colleges inzetten. Onderzoek-georiënteerd Leren, de 7 stappen en Project-georiënteerd Leren zijn allemaal vormen van PGO die we aan UM toepassen.
Voortdurende innovatie van PGO
Bij UM gebruiken we PGO al als onze onderwijsmethode sinds de oprichting van onze universiteit in 1976. We hebben daardoor dus jarenlange ervaring met het innoveren van PGO en het verbeteren van de effectiviteit en het vermogen om studenten bij het leerproces te betrekken. Dit wordt voortgezet door ons onderwijzend personeel en onze faculteiten, maar ook door EDLAB, ons centrum voor onderwijs en leren.
EDLAB richt zich op onderzoek en innovatie van het onderwijs aan UM en bestudeert alle best practices van de universiteit en daarbuiten. Zo kunnen we van elkaar leren en toonaangevend blijven op het gebied van Probleemgestuurd Onderwijs. Het centrum biedt ook expertise, ondersteuning, professionele ontwikkeling en samenwerkingsmogelijkheden voor medewerkers en studenten om de kwaliteit van PGO aan onze hele universiteit te verbeteren.