Over de Universiteitsraad
Hier lees je alles wat je moet weten over de Universiteitsraad. Hoe werkt het? Wat doen de commissies? En wat is de dagelijkse gang van zaken?
Hoe werkt de Universiteitsraad?
De Universiteitsraad bestaat uit 20 leden, gelijkelijk verdeeld over studenten en medewerkers. De tien leden namens de medewerkers worden om de twee jaar verkozen; zes van hen vertegenwoordigen het wetenschappelijk personeel en de andere vier het ondersteunend personeel. De tien studentleden worden jaarlijks verkozen. De verkiezingen voor de Universiteitsraad worden georganiseerd door het Centraal Stembureau. Iedere maand is er een plenaire vergadering met de voltallige Universiteitsraad en het College van Bestuur. Er is ook een reeks commissies die in een kleinere setting onderwerpen voorbereiden.
De Universiteitsraad heeft een technisch voorzitter, die geen lid is en verantwoordelijk is voor het functioneren van de raad. Uit de leden wordt een vicevoorzitter gekozen.
Regels en voorschriften
De Universiteitsraad werkt op basis van een aantal reglementen. In het Reglement voor de Universiteitsraad staan de rechten van de raad en zijn relatie met het College van Bestuur omschreven. In het Reglement van Orde staat omschreven hoe de Universiteitsraad is georganiseerd en hoe de vergaderingen verlopen.
In de University Council Takeover Manual vind je meer informatie over de werking van de Universiteitsraad.
Hoe ziet de Universiteitsraad eruit?
De Universiteitsraad bestaat uit:
Drie committees: de Operations, Research & Education en Strategy comissie
De vertrouwenscommissie
Het presidium
De griffie
Commissies
De Universiteitsraad heeft drie commissies: Operations, Research & Education en Strategy. Daarin bespreken medewerkers en studenten plannen en voorstellen met het College van Bestuur en collega's van de UM. De commissies vergaderen iedere maand. Elke commissie wordt voorgezeten door een lid van de universiteitsraad.
In samenwerking met het College van Bestuur komen deze commissies bijeen om beleidsvoorstellen te bespreken die voor advies of instemming aan de Universiteitsraad zijn voorgelegd. Hun doel is om in kleinere groepen bepaalde thema's voor te bereiden voordat deze agendapunten worden voor de plenaire vergaderingen van de Universiteitsraad met het College van Bestuur. De commissies brengen vervolgens advies uit aan de Universiteitsraad ten behoeve van de besluitvorming. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de plenaire vergaderingen van de Universiteitsraad met het College van Bestuur.
Daarnaast zijn leden van de Universiteitsraad betrokken bij verschillende universiteitsbrede commissies, bijvoorbeeld bij de Universiteitsbibliotheek of het Studenten Service Centrum.
Operations commissie
De Operations commissie houdt zich bezig met alle ondersteunende diensten van de universiteit, waaronder HR, digitale diensten, huisvesting en duurzaamheid. De commissie houdt zich ook bezig met alle financiële zaken, waaronder de begroting en het jaarverslag. De vicepresident van de universiteit vertegenwoordigt het College van Bestuur in de Operations commissie.
- Netty Bekkers-Vos (voorzitter)
Mark Govers
- Fiona Passanha
- Nino van Beek
Mila van Boxtel
- Andrew Scrivener
- Bram van den Berkmortel
- Amanda Kluveld
Research & Education commissie
De Research and Education commissie houdt zich bezig met al het beleid met betrekking tot onderzoek en onderwijs, waaronder wetenschappelijk beleid, accreditatie, kwaliteitsbewaking, nieuwe onderwijsprogramma's en onderzoeksfaciliteiten. De rector van de universiteit vertegenwoordigt het College van Bestuur in de Research & Education commissie.
- Jeroen Moes (voorzitter)
- Raymond Luja
- Maarten van Wesel
- Donna Yates
- Jop Smeets
- Shari Celma Crespi
- Krithik Rock
- Alex Lemberg
Strategy commissie
De Strategy commissie houdt zich bezig met de toekomstige ontwikkeling van de universiteit, waaronder het strategisch programma, strategische allianties (waaronder YUFE-gerelateerde zaken), public affairs en politieke ontwikkelingen, zoals het debat over internationalisering. De rector van de universiteit vertegenwoordigt het College van Bestuur in de Strategy commissie.
- Nino van Beek (voorzitter)
- Andrada Matauanu
- Maarten van Wesel
- Anne Smid
- Vanessa LaPointe
- Krithik Rock
- Alex Lemberg
- Mauro Cioci
MUMC+ commissie
In het academisch jaar 2024-2025 besloot de Universiteitsraad een ad hoc-commissie in te stellen om de voorgestelde integratie met het MUMC+ te bespreken. Deze commissie vergadert maandelijks met de rector van de universiteit.
Raymond Luja (voorzitter)
Andrada Matauanu
Mark Govers
Vanessa LaPointe
Bram van den Berkmortel
Andrew Scrivener
Krithik Rock
Vertrouwenscommissie
De Universiteitsraad heeft ook een vertrouwenscommissie. Deze adviseert over de benoeming van leden van het College van Bestuur en de Raad van Toezicht, en over de toekenning van eredoctoraten en de Tanspenning. De vertrouwenscommissie coördineert ook de benoeming en beoordeling van de voorzitter van de Universiteitsraad. De vertrouwenscommissie bestaat uit:
- Donna Yates
- Andrada Matauanu
- Anne Smid
- Shari Celma Crespi
Presidium
Het dagelijks bestuur van de Universiteitsraad wordt gevormd door het presidium. Het bestaat uit de voorzitter, de vicevoorzitter en de commissievoorzitters. Het presidium komt wekelijks bijeen, coördineert de agendavorming en organiseert alle vergaderingen.
In dit raadsjaar bestaat het presidium uit de volgende leden:
- Teun Dekker (voorzitter)
- Andrew Scrivener (vicevoorzitter)
- Nino van Beek (voorzitter Strategy commissie)
- Jeroen Moes (voorzitter Research & Education commissie)
- Netty Bekkers-Vos (voorzitter Operations commissie)
De griffie
De administratieve ondersteuning van de Universiteitsraad wordt verzorgd door de griffiers, die samen de Griffie Medezeggenschap (MZ) vormen. De medewerkers van dit bureau maken deel uit van het Maastricht University Office (MUO), dat samen met het bureau en het secretariaat van het College van Bestuur is ondergebracht in het Support Office.
De griffiers bereiden de ontvangen memo's voor de raadsvergaderingen voor en zijn verantwoordelijk voor de administratieve ondersteuning van de Universiteitsraad. Ze bieden ook administratieve ondersteuning aan het presidium.
De griffiers zijn:
Vera Feron
Loïc van Rijn
Je kunt ze bereiken door een e-mail te sturen naar registryuc@maastrichtuniversity.nl.