Inschrijven op je eerste adres in Nederland
Ga je in Nederland wonen terwijl je in Maastricht studeert? Iedereen uit het buitenland die langer dan vier maanden in Nederland wil wonen, moet zich binnen vijf werkdagen na aankomst inschrijven bij de gemeente waar hij of zij woont.
Je eerste inschrijving
Als dit je eerste inschrijving in Nederland is, krijg je van de gemeente een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je nodig voor je zorgverzekering, het openen van een bankrekening en voor allerlei overheidsdiensten. Het kan tot vijf weken duren voordat je je BSN-nummer krijgt, dus je kunt je het beste zo snel mogelijk inschrijven.
Benodigde documenten voor inschrijving
Als student heb je de volgende documenten nodig om je in te schrijven bij je gemeente in Nederland:
- geldig paspoort
- bewijs van verblijf in Nederland: een huurovereenkomst ondertekend door je verhuurder en jezelf
- een gelegaliseerde of geapostilleerde kopie (niet ouder dan zes maanden) van je geboorteakte. Als je geboorteakte in een andere taal dan Engels, Nederlands, Duits of Frans is opgesteld, moet deze door een beëdigd vertaler in een van deze talen worden vertaald. De legalisatie of apostille wordt meestal gedaan in je land van herkomst. Neem contact op met je lokale Nederlandse ambassade of consulaat voor meer informatie over beëdigde vertalingen. Als je dit document niet op tijd hebt voor je registratieafspraak, kun je het later indienen.
Moet je je inschrijven in Maastricht?
Als je in Maastricht woont, vind je hier meer informatie over je eerste inschrijving bij Gemeente Maastricht.