Onderwijs

Kleinschalig en internationaal

De Universiteit Maastricht (UM) staat bekend om haar Probleemgestuurd Onderwijs en internationale oriëntatie. In onze kleinschalige ‘international classroom’ komen visies en ervaringen uit de hele wereld samen. Juist de verschillen maken het verschil. 


Ook onze opleidingen zijn internationaal georiënteerd. Ze zijn erop gericht het beste in jou naar boven te halen en je optimaal voor te bereiden op de toekomst; hier, of in het buitenland. Daarover gesproken: Maastricht voelt voor velen als een stukje buitenland in Nederland. Dat, samen met de vele mogelijkheden voor een periode studeren in het buitenland, maakt van studeren aan de UM een echt internationale ervaring. 

 

De onderwijsvisie van de UM

Research mission

De belangrijkste onderwijsmissie van de UM was, is en zal zijn de geïntegreerde academische en professionele ontwikkeling van de student.

We doen dat door:

  • er naar te streven een open, gastvrije en werkelijk inclusieve universiteit te zijn
  • onze studenten op te leiden tot life-long learners die complexe problemen kunnen definiëren, analyseren en oplossen, kritisch kunnen nadenken en zich kunnen aanpassen wanneer ze worden geconfronteerd met complexe veranderingen in een regionale, nationale en internationale context
  • een International Classroom te creëren met onderwerpen, docenten en studenten van over de hele wereld, waardoor onze studenten solide interculturele vaardigheden ontwikkelen
  • onze afgestudeerden optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt, niet alleen door de verworven kennis en vaardigheden zoals aangeboden in het curriculum, maar ook door het ontwikkelen van gespecialiseerde carrièrediensten, trainingen en workshops, waarmee de start van de carrière kan worden ondersteund.   

  Lees de onderwijsvisie van de Universiteit Maastricht

Problem Based Learnng

Probleemgestuurd Onderwijs

Met Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) leer je op een andere manier dan gebruikelijk aan universiteiten. Je werkt in kleine onderwijsgroepen, neemt deel aan practica en hebt (veel) minder college. Samen met zo’n twaalf tot vijftien medestudenten duik je onder begeleiding van een tutor in een vraagstuk uit de praktijk. Dankzij deze actieve manier van leren blijft kennis goed hangen én leer je vaardigheden die essentieel zijn voor werken in de 21e eeuw. Kortom: in PGO draait alles om jou, zijn docenten benaderbaar, leer je samen op een dynamische manier, waardoor je een assertieve professional wordt.

Een van de grote voordelen van PGO is dat je complexe problemen leert oplossen, volgens het World Economic Forum een van de belangrijkste vaardigheden voor je toekomst. Maar je leert meer vaardigheden. Wetenschappelijk is bewezen dat je door PGO:
 materie echt leert begrijpen, in plaats van alles uit je hoofd te leren
 beter leert samenwerken, soms met z’n tweeën of in teams
 een kritisch en probleemoplossend denkvermogen ontwikkelt
  zelfstandiger studeert en werkt
  beter leert spreken en presenteren voor een groep

  Lees meer over Probleemgestuurd Onderwijs

Fast facts
in PGO-onderwijs beslis je samen met je groepsleden welke kennis je opdoet
de tutor/docent begeleidt onderwijsgroepen en stuurt bij
je leert ‘skills’ die je later goed van pas komen
je begrijpt materie beter door er actief mee aan de slag te gaan
PGO staat sinds de oprichting van de UM centraal in Maastricht
 

Interdisciplinariteit

Intersisciplinarity

“Studenten moeten niet gaan denken dat de wereld in de categorieën komt die wetenschappers bedacht hebben; dat alles een natuurwetenschappelijk of chemisch probleem is. Want dan sta je daar met je aspirientje. De wereld komt namelijk niet in heldere doosjes.”

Tsjalling Swierstra professor filosofie van de techniek

 Lees het complete interview met Tsjalling Swierstra

International Classroom

De Universiteit Maastricht (UM) is trots op haar zeer internationale studentenpopulatie. 51% van onze studenten komt uit het buitenland, waarmee we de meest internationale universiteit van het land zijn.

De meeste opleidingen omvatten internationale thema’s en worden (ook) in het Engels onderwezen. Bijna 40% van onze wetenschappelijke staf is buitenlands. Daarnaast verwelkomen we jaarlijks honderden uitwisselingsstudenten uit het buitenland en gaat bijna 40% van onze eigen studenten tijdens hun studie een periode naar het buitenland. Mede dankzij onze vele partneruniversiteiten ligt de wereld aan je voeten in Maastricht.

Om deze grote diversiteit optimaal te benutten, werken we in Maastricht in een ‘International classroom’. Het is een langlopend project met vele activiteiten, maar het is vooral een ‘mindset’ voor studenten en medewerkers. Het werken in kleine onderwijsgroepen met studenten uit verschillende culturele achtergronden geeft het leerproces een grote meerwaarde: door problemen vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken en bespreken, worden studenten geconfronteerd met alternatieve zienswijzen die de kwaliteit van de discussie verhogen. Leren in een ‘international classroom’ biedt zodoende een goede voorbereiding op de snel veranderende, globaliserende arbeidsmarkt.

 Lees meer over de International Classroom.

Fast facts
51% van de studenten en 40% van de wetenschappelijke staf is buitenlands met meer dan 100 nationaliteiten de meest internationale studentenpopulatie in Nederland
38% van de studenten gaat op uitwisseling; hoogste percentage van alle Nederlandse universiteiten
de meeste opleidingen zijn (ook) Engelstalig
 

Werk aan je toekomstige loopbaan

Employability

Een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt, dat is onze inzet. De Universiteit Maastricht geeft studenten de kennis, vaardigheden en kwaliteiten die werkgevers nodig hebben. In je studietijd leg je de basis voor je toekomstige carrière. Gebruik hem goed. Begin zo snel mogelijk met je planning, bekijk alle mogelijkheden en zoek een stage of anderssoortige werkervaringsplek die bij je past. Daarmee krijg je praktische ervaring en bouw je een netwerk op. Zo zorg je voor een vliegende start van je professionele loopbaan.

  Lees meer over werken aan je toekomst (Engelstalig).

Onderzoeksonderwijs

Research Education

CORE staat binnen de UM voor: Collaborative Open Research Education. Samenwerking tussen disciplines (oftewel interdisciplinariteit) staat hierin centraal, zowel voor onderzoek als voor onderwijs. We zijn ervan overtuigd dat dit de enige manier is om tot oplossingen te komen voor de dringendste problemen van onze huidige samenleving. Concreet betekent dit onder meer dat studenten vanaf het begin kunnen meewerken aan wetenschappelijk onderzoek. CORE wordt geïmplementeerd tussen 2017 en 2021; de looptijd van het huidige strategisch programma, getiteld: ’Community at the CORE’.

EdLab

Onderwijsvernieuwing: EDLAB

Aan de Universiteit Maastricht werken we voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijsmodel PGO en besteden veel aandacht aan onderwijsvernieuwing. We hebben zelfs een apart centrum opgericht dat geheel gewijd is aan onderwijsinnovatie: EDLAB. Van daaruit ondersteunen we docenten bij het geven van onderwijs, bedenken we nieuwe lesmethoden en helpen we docenten en examencommissies bij het verbeteren van beoordelingsprocedures. Vanuit ons EDLAB bieden we ook excellentieprogramma’s voor studenten aan.

 Lees meer over EDLAB   

UM Bèta-opleidingen 

De UM biedt bèta-onderwijs in uiteenlopende gebieden en dat doen we net een beetje anders dan anders. Zo hebben we de enige bèta-opleiding in de liberal arts & sciences-traditie in Nederland, waar bachelorstudenten hun eigen curriculum kunnen samenstellen met biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde; het Maastricht Science Programme.

Tijdens de bachelor Data Science and Knowledge Engineering kun je in het tweede en derde jaar waardevolle werkervaring opdoen, via het honours programma KE@Work Je krijgt dan de helft van de tijd onderwijs en de andere helft werk je bij een bedrijf aan uitdagende vraagstukken.

Bovendien geven we een deel van ons onderwijs op de Brightlands Chemelot Campus in Geleen, gewoon tussen de Limburgse industrie. Hoe maken onze studenten het verschil in de toekomst? Dat is wat ons onderwijsaanbod drijft.

Talent- en honoursprogramma’s

Voor studenten die meer willen en meer kunnen biedt de Universiteit Maastricht talent- en  honoursprogramma’s. Sommige van deze programma’s omvatten je hele bacheloropleiding, andere programma’s starten, terwijl je al aan je bachelor of master bent begonnen.

Ben je geïnteresseerd in een talent- of honoursprogramma? Dan weet je dat deelname jou een voorsprong geeft op de andere studenten en ook dat je excellent moet presteren en veel extra uren naast je studie spendeert aan lezingen, workshops en bijvoorbeeld onderzoek.

 Lees meer over de talent- en  honoursprogramma’s

Fast facts
je onderscheidt jezelf als topstudent
je verbreedt en je verdiept je kennis
je leert waardevolle skills en competenties
je doet werk- en/of onderzoekservaring op
 

Onderwijs aan de UM
Een beeld krijgen van hoe het onderwijs aan de UM eruitziet? Bekijk de video voor een inkijkje.

Quick links

Probleemgestuurd Onderwijs
Internationale oriëntatie
Faculteiten
Honours programma's
Toelating & inschrijving
Vraag een studiebrochure aan

Onderwijs aan Universiteit Maastricht

Voorlichtingsactiviteiten

Aan de Universiteit Maastricht organiseren we diverse voorlichtings- en aansluitingsactiviteiten om leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te informeren over onze opleidingen, het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) én de universiteit zelf. Voor aankomende masterstudenten organiseren we de Master Open Dagen.

 Lees meer over de verschillende activiteiten en raadpleeg de voorlichtingsagenda
 Bezoek onze Virtuele Open Dag

 

Studiemogelijkheden

Ga naar het complete bachelor-overzicht en selecteer en bekijk per VWO-profiel welke opleidingen je aan de Universiteit Maastricht kunt volgen. Ben je geïnteresseerd in een masteropleiding? Bekijk dan ons master-overzicht .

Rankings

Als je je aan het oriënteren bent over waar je wilt gaan studeren en bijvoorbeeld opleidingen, die bij meerdere universiteiten worden aangeboden, wilt vergelijken, dan is het goed om te weten hoe de opleidingen en universiteiten scoren in nationale en internationale rankings. Ook als je je als onderzoeker of docent aan het oriënteren bent over bijvoorbeeld een vacante positie, dan is het een goed om te weten hoe een opleiding of universiteit scoort in nationale en internationale rankings. En ook hoe de kwaliteit van de universiteit en opleiding is beoordeeld door nationale en internationale accreditatieorganisaties.

De Universiteit Maastricht (UM) heeft een solide reputatie opgebouwd en wordt tot de beste jonge universiteiten ter wereld gerekend. De UM behaalt hoge posities in verschillende nationale en internationale rankings.

 Lees meer over rankings en accreditaties

UM vijfde beste jonge universiteit ter wereld

Times Higher Education '200 Under 50' 2018

Kwaliteitskenmerk voor internationalisering

Nederlands-Vlaamse Acreditatieorganisatie (NVAO)

Kwaliteitszegel voor drie UM colleges

Keuzegids Universiteiten 2018
  • master yourself

    Proeven aan Brussel op de UM campus

    maandag, mei 28, 2018

    36 Masterstudenten gingen onlangs op 'expeditie' naar Brussel, om meer te weten te komen over wonen en werken in deze metropool.

    Lees verder
  • Internationalisation

    Waarom de UM staat voor haar internationale strategie

    vrijdag, mei 18, 2018

    Het College van Bestuur deelt haar visie op het huidige debat in Nederland over internationalisering en taalbeleid in het hoger onderwijs.

    Lees verder
  • EUMCCI

    Hoe verkoop je een BMW-motor in Azië?

    dinsdag, april 17, 2018

    Om bachelorstudenten met de specialisatie 'Emerging Markets' te ondersteunen in hun zoektocht naar een stageplek bij een bedrijf in een ‘emerging economy’, bezochten een paar medewerkers van de School of Business and Economics (SBE) Zuid-Oost Azië.

    Lees verder
  • Samantha ten Holt

    Samantha vond een ING-stage

    dinsdag, maart 27, 2018 Lees verder
  • Aukje Juypers and Deputy PM Kasja Ollongren

    UM-alumna Aukje Kuypers Zakenvrouw van het Jaar 2018

    donderdag, maart 22, 2018

    De 39-jarige UM-alumna Economie en Bedrijfskunde Aukje Kuypers is deze week uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar 2018.

    Lees verder
  • prof. Mollgaard

    Peter Møllgaard benoemd tot decaan van UM School of Business and Economics

    donderdag, februari 22, 2018

    Peter Møllgaard (Denemarken, 1964), Professor of Industrial Organization aan de Copenhagen Business School (CBS), is benoemd als nieuwe decaan van de School of Business and Economics (SBE) van de Universiteit Maastricht.

    Lees verder
  • UM viert Dag van de Moedertaal

    woensdag, februari 21, 2018 Lees verder
  • Nieuwe soorten ontdekken, net als Darwin

    vrijdag, februari 9, 2018

    Naar aanleiding van Darwin Dag (12 februari) vertelt evolutiebioloog Roy Erkens over zijn onderzoek naar nieuwe plantensoorten.

    Lees verder
  • Interdisciplinaire wetenschap: liever een gereedschapskist dan een hamer

    woensdag, januari 31, 2018

    Steeds vaker kijken academische medewerkers en studenten over de grenzen van hun specialismes heen en zoeken de samenwerking met andere vakgebieden. Zo ook aan de UM. Men beseft dat kruisbestuiving tot nieuwe ideeën en inzichten leidt en andere onderzoeksmethoden en resultaten kan voortbrengen.

    Lees verder