Voedsel en catering

Om hard te kunnen werken en studeren, heb je goede voeding nodig. Aan de UM zijn verschillende diensten en faciliteiten aanwezig voor eten en drinken. Denk hierbij aan twee mensa’s, verschillende cateringoutlets, vergader‐ en evenementenservice en koffie- en snackautomaten. Al deze voorzieningen worden verzorgd door Facility Services in samenwerking met externe dienstverleners. 

Visie op eten en drinken

Bij de aanbesteding van het hoofdcontract voor eten en drinken is primair ingezet op klanttevredenheid bij de studenten en medewerkers. Uit intern onderzoek bij de UM-gemeenschap blijken de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de klanttevredenheid: de prijskwaliteitverhouding, het promoten van gezonde voeding én duurzaamheid. Andere zaken die de UM-gemeenschap belangrijk vindt zijn aandacht voor lokale leveranciers, diversiteit en innovatie. Wat betreft duurzaamheid is bij de aanbesteding gekozen voor een aanbieder met als belangrijkste speerpunten:

  • monitoren en reduceren van de CO2-footprint emissies, onder andere door het stimuleren van duurzamere voedselkeuzes (plantaardig en lokale seizoensproducten) en het voorkomen van voedselverspilling;
  • bevorderen van gezonde voedselkeuzes. De cateraar gaat met behulp van studenten en UM-experts de mogelijkheden onderzoeken voor een labelling systeem voor het assortiment in de outlets van UM. Dit initiatief bouwt voort op een voorstel vanuit het duurzaamheidsprogramma Green Impact;
  • implementeren van circulaire best practices, met name rondom disposables en verpakkingsmateriaal, maar ook het gebruik van koffiedik voor het kweken van culinaire oesterzwammen.

Eiwittransitie: van dierlijk naar plantaardig 

Bij de productie van dierlijke producten, zoals vlees en zuivel, komt veel CO2, methaan en lachgas vrij die allemaal bijdragen aan de opwarming van de aarde. Het bevorderen van een plantaardig dieet is van essentieel belang voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het tegengaan van klimaatverandering.  
De cateraar van de UM, Eurest, ondersteunt de eiwittransitie door het aanbod van plantaardige alternatieven steeds verder uit te breiden en te verbeteren. Eurest draagt bij aan bewustwording en gedragsverandering door promoties en campagnes, zoals deelname aan de Nationale week zonder vlees. Ook door nudging wordt gestuurd op meer plantaardig keuzes: In het bestelsysteem voor vergaderlunches wordt de plantaardige optie als eerste gepresenteerd. Op de campus in Randwyck werkt Eurest ook samen met studenten en medewerkers van de faculteiten van FHML en FPN, zoals de studentengroep HUMMUS.  
Uit monitoringsgegevens* van Eurest blijkt dat bij de UM de verhouding dierlijke/plantaardige eiwitten in de afgelopen jaren rond de 25%/75% ligt. De gezondheidsraad concludeert dat de verschuiving naar een voedingspatroon met 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten over het algemeen goed is voor de gezondheid. De komende jaren zal de UM daarom samen met de cateraar extra maatregelen nemen om de transitie te versnellen naar een eetpatroon met meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten. 

*Klik hier om de monitoringsgegevens van Eurest te downloaden (Pdf) 'CO2 Emissies voedsel en drinken 2022 UM'. 

Minder voedselverspilling

Voedselverspilling is verantwoordelijk voor ongeveer 16% van de totale uitstoot van broeikasgassen door het voedselsysteem in de EU (zie onderzoek). De hoofdcateraar neemt verschillende maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan. Er wordt veel gekookt met verse producten, maar die zijn vaak minder lang houdbaar. Door slimme combinaties van ingrediënten voor lunches en maaltijden zijn er aan het einde van de dag minder restanten. 
Via de Too Good To Go app worden aan het einde van de dag lekkere en goede producten in een Magic Box aangeboden tegen een gereduceerd tarief. In de komende periode gaat Eurest aan de slag met de voedselmonitors van Winnow. Door het afval in de keukens te monitoren wordt het keukenpersoneel bewustgemaakt en kunnen kansen benut worden voor slimme oplossingen om verspilling tegen te gaan. 
 

WELL-Building op Tapijn
 

Bij de herontwikkeling van de Tapijnkazerne heeft de UM ervoor gekozen om de duurzaamheidsrichtlijn WELL Building toe te passen. Deze bevat ook eisen voor het aanbod van eten en drinken. Zo is er meer aanbod van groenten en fruit en minder suikerrijke producten, zoals zoete frisdrank. 

bring your own cup

Neem je eigen beker mee

Sinds 1 juli 2023, worden op de Universiteit Maastricht geen wegwerpbekers meer aangeboden. Dit betekent dat je bij een bezoek aan de UM je eigen beker moet meenemen of de Billie Cup moet halen bij één van de cateringlocaties van Eurest.

Neem je eigen favoriete mok mee voor op je bureau of neem een herbruikbare beker mee. Faculteiten en servicecentra mogen zelf bepalen hoe ze de SUP-richtlijn (single-use plastics) willen toepassen. Bij de meeste faculteiten en dienstencentra is er een klein keukentje waar je mokken kunt vinden. Als dit niet het geval is, vraag dan bij de gebouwbeheerder van je eigen eenheid na of er een alternatief is.

Als je een drankje bestelt bij cateringlocaties op de Eurest Campus, kun je je bestelling ontvangen in een Billie Cup door 1 euro statiegeld te betalen. Als je de Billiebeker terugbrengt, krijg je 1 euro korting op je volgende aankoop op Eurest Campus of ontvang je een muntje voor een nieuwe Billiebeker. Als jouw Billie Cup aan vervanging toe is, kun je hem gewoon omruilen voor een nieuwe. Let op: je kunt ook een extra deksel voor de Billiebeker kopen voor 1 euro, maar deze worden niet teruggenomen (vanwege hygiëne).
Op UMployee (UM intranet voor medewerkers) vind je een pagina met veelgestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet bij, stuur dan een mail naar Facility Services.

Koffieautomaten

In 2020 heeft de aanbesteding van warme dranken (automaten) plaatsgevonden. Ook hier zijn de eisen gevolgd voor duurzaam inkopen (PIANOo), waaronder uitsluiting van plastic koffiebekers, minimumeisen voor energie-efficiëntie en duurzaamheidseisen voor koffie, thee en cacao. Daarnaast zijn de inschrijvers gescoord op circulariteit (reviseerbare en recyclebare apparatuur), CO2-footprint (o.a. duurzame logistiek), social return (inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt) en duurzame logistiek. Verder worden de automaten na de contractperiode zoveel als mogelijk gereviseerd. Niet reviseerbare apparatuur wordt gerecycled, waarbij 94% van de materialen geschikt is voor recycling. De koffie heeft het keurmerk Rainforest Alliance en de cacao heeft het Fairtrade keurmerk. De nieuwe leverancier biedt verder CO2-neutrale koffie via compensatieprojecten ‘verbeterde houtovens in Uganda’. Via het programma ‘1 liter voor 1 liter’ van Made Blue wordt jaarlijks een donatie gedaan voor schoon drinkwater in ontwikkelingslanden, gebaseerd op het aantal consumpties bij UM.

 

Social return on Investment

Bij de dienstverlening omtrent eten en drinken zijn veel mensen betrokken. Een aantal werkzaamheden leent zich goed voor de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Via de aanbesteding voor koffieautomaten heeft de UM extra werkgelegenheid gecreëerd voor mensen die extra aandacht en begeleiding nodig hebben. De eenheid Facility Services heeft hiervoor een speciaal Rapid Response Team in het leven geroepen met medewerkers in dienst van de UM. Dit team zorgt ervoor dat de koffiemachines in de gebouwen van de UM dagelijks worden schoongemaakt, gevuld en eenvoudige storingen worden opgelost. Ook de hoofdcatereraar Eurest heeft momenteel 5 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. 
Verder wordt sinds juni 2023 in de koffieautomaten van de UM Heilige Boontjes koffie aangeboden. De leverancier van deze koffiebonen heeft een speciaal programma om kwetsbare en kansarme jongeren te re-integreren en een nieuw perspectief te bieden op de arbeidsmarkt.