Organisatie

Faculteitsbestuur

Het Faculteitsbestuur is verantwoordelijk voor de algemene leiding en strategie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FdR). Het bestuur houdt zich onder meer bezig met het onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en de dagelijkse gang van zaken binnen de faculteit.

Het College van Bestuur heeft bevoegdheden  op het gebied van bestuur en beheer gemandateerd aan de decaan. De decaan voert deze taken uit in collegiaal overleg met het Faculteitsbestuur, waarvan hij/zij voorzitter is. 

Het Faculteitsbestuur bestaat uit drie leden en vergadert in aanwezigheid van de directeur bedrijfsvoering, een student-adviseur en een student-auditor.

Samenstelling Faculteitsbestuur academisch jaar 2025-2026:

  • Jan Smits, decaan en voorzitter
  • Anke Moerland, vice-decaan onderzoek
  • Sjoerd Claessens, vice-decaan onderwijs
  • Brahim Ait Mellouk, directeur en adviseur
  • Floortje Stijnen, student-adviseur
  • Mariah Kuijer, student-adviseur
  • Heidi Gulix, secretaris
  • Mark Steijns, secretaris


Contact
Het Faculteitsbestuur is bereikbaar via: 
Mark Steijns en Heidi Gulix | T: 043-3885417 | Bouillonstraat 1-3, kamer B1.114.
 

Faculteitsbestuur
Faculteitsbestuur

Faculteitsraad

De Faculteitsraad (FR) is het algemene medezeggenschapsorgaan van de faculteit, waarin het wetenschappelijk personeel, ondersteunende staf en studenten zijn vertegenwoordigd. De FR speelt een belangrijke rol binnen de faculteit en behartigt de belangen van alle geledingen. De leden van de raad worden gekozen uit de eigen geledingen en vertegnwoordigen zo de verschillende groepen binnen de faculteit. Daarnaast adviseert de raad het FB over zaken die onderwijs, onderzoek en het functioneren van de faculteit betreffen.

De FR heeft daarnaast belangrijke bevoegdheden, zoals instemmingsrecht over onder meer de  facultaire begroting, het faculteitsreglement, onderdelen van de onderwijs- en examenregeling, en het vaststellen van integrale beleidsdocumenten op het gebied van onderwijs, onderzoek, internationalisering en richtlijnen voor wetenschapsbeoefening.. Ook heeft de raad adviesrecht over ondewerpen zoals de benoeming van hoogleraren.

De raad bestaat uit twaalf leden: vijf vertegenwoordigers van het wetenschappelijk personeel (WP), één vertegenwoordiger van de ondersteunende staf (OBP) en zes studenten. De personeelsleden worden gekozen voor een termijn van twee jaar, de studentleden voor één jaar. De leden komen ongeveer eens in de vier weken amen met het FB in een openbare vergadering. Iedereen binnen de faculteit kan deze vergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribune.


Samenstelling Faculteitsraad academisch jaar 2025-2026:

  • Raoul Spronken, OBP-lid
  • Agustín Parise, WP-lid
  • Anna de Jong, WP-lid
  • Rick Schumans, WP-lid
  • Jasper Korving, WP-lid
  • Nora Vissers, WP-lid
  • Simal Sanli, studentlid
  • Lina Ouakarame, studentlid
  • Angela Nath, studentlid
  • Cecilia Salomoni, studentlid
  • Gaelle Chatelain, studentlid
  • Julie Nijbakker, studentlid
  • Marjo Mullers, secretaris


Contact
Wil je als medewerker of student (anonym) een agendapunt aandragen? Dat kan via deze link.

Opleidingscommissies

De Opleidingscommissies (OC’s) zijn medezeggenschapsorganen die de kwaliteit van onze opleidingen bewaken en verbeteren. Ze adviseren het FB over alle zaken die met onderwijs te maken hebben, zoals de inhoud van het programma, de organisatie van het onderwijs en de beoordeling van vakken.

Elke OC bestaat voor de helft uit studenten en voor de helft uit medewerkers die betrokken zijn bij de betreffende opleiding.
 

  • OC Nederlands Recht – Bachelor Rechtsgeleerdheid; masters Nederlands Recht, Recht en Arbeid, Forensica, Criminologie en Rechtspleging
  • OC Fiscaal Recht – Bachelor Fiscaal Recht; masters Fiscaal Recht, International and European Tax Law
  • OC European Law School – Bachelor European Law School; masters European Law School, Globalisation and Law, International Laws
  • OC IPKM – Advanced master Intellectual Property Law and Knowledge Management (LLM/MSc)
  • OC ECPC – Advanced master Privacy, Cybersecurity and Data Management


Samenstelling en benoeming
De leden van de OC’s worden benoemd door het FB. Studenten hebben een zittingstermijn van één jaar, medewerkers van twee jaar.

Contact
Je kunt contact opnemen met de OC’s via de secretaris.

Studentenberaad

Het Studentenberaad is een overlegplatform waarin studentleden uit verschillende medezeggenschapsorganen, commissies en studieverenigingen samenkomen. Het doel is informatie uitwisselen, standpunten bespreken en gezamenlijke onderwerpen op de agenda zetten bij de faculteit.

In het Studentenberaad zitten studenten die ook actief zijn in:

  • de Faculteitsraad
  • de Opleidingscommissies
  • de Bibliotheekcommissie
  • het Faculteitsbestuur
  • de studieverenigingen

Het Studentenberaad komt meerdere keren per jaar bijeen. Zo blijven studentvertegenwoordigers goed op de hoogte van wat er speelt binnen de faculteit en kunnen zij samen een sterkere stem laten horen richting het faculteitsbestuur en andere organen.

Lees hier meer over wat het Studentenberaad doet.

Contact
Je kunt contact opnemen met het Sudentenberaad via studentenberaadfdr@maastrichtuniversity.nl.