The European Alliance for Social Sciences and Humanities (EASSH)

De UM is lid van de European Alliance for Social Sciences and Humanities (EASSH), de grootste organisatie voor belangenbehartiging en wetenschapsbeleid voor de sociale wetenschappen en geestwetenschappen in Europa. Op basis van de internationale expertise en kennis van haar leden informeert en beïnvloedt de EASSH Europese beleidsmakers en besluitvormers. Werkgroepen zorgen ervoor dat SSH-onderzoek en de inzichten die daaruit voorkomen onderwerp worden in het publieke debat, en versterken Europees onderzoek en samenwerking tussen publieke en private partners. De EASSH heeft meer dan 65 lidorganisaties, die een breed scala van disciplines, stakeholders en universiteiten uit heel Europa vertegenwoordigen - en meer dan 100.000 onderzoekers.

Kansen voor onderzoekers

Voor input aan de EASSH is  aan de UM een interne werkgroep  opgericht met vertegenwoordigers van elk van de zes UM-faculteiten.. Deze werkgroep informeert de EASSH over  de standpunten en prioriteiten van de UM met betrekking tot diverse onderwerpen op het gebied van de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen. Dit draagt zowel bij aan het tot stand brengen van de best mogelijke Europese financieringsmogelijkheden voor dit domein, als aan het vormgeven van beleid en het realiseren van impact.

Onderzoekers aan de UM, maar ook beleidsmakers en andere geïnteresseerde medewerkers, worden van harte uitgenodigd om hun inbreng te leveren. Geïnteresseerden kunnen bovendien contact opnemen met Raymunde Neven, de EASSH-secretaris aan de UM, om op de hoogte te blijven van EASSH-nieuws en andere ontwikkelingen.

EASSH-vertegenwoordigers bij de UM

De leden van de interne werkgroep van de UM zijn:

Prof. dr. Gaby Odekerken | SBE (voorzitter)
 UHD dr. Christian Seel | SBE
 Raymunde Neven | SBE (secretaris)
 Dr. Paul Stephenson | FASOS
 Vacature | LAW
  Prof. Dr. Kasia Czabanowska | FHML
 Prof. Dr. Henry Otgaar | FPN
  Prof. Dr. Roberta Haar | FSE
  Fèlix Ruiz Cabré | Brussels Campus
 Prof. Mariolina Eliantonio | Brussels Campus

In de EASSH wordt de UM vertegenwoordigd door Gaby Odekerken en Raymunde Neven.