Update #9: cyberaanval UM

Raadpleeg de FAQ-lijst voor antwoorden op de meest gestelde vragen.

Op dit moment wordt er nog steeds hard gewerkt om alle UM-systemen weer operationeel te krijgen. De belangrijkste onderwijsgerelateerde computersystemen zijn vanaf vandaag – in beperkte vorm – weer beschikbaar.

Reset je wachtwoord voor maandag 6 januari

We adviseren studenten en medewerkers hun wachtwoord voor maandag 6 januari te wijzigen buiten het UM-netwerk. Studenten kunnen dit doen door in te loggen op Student Portal. Medewerkers kunnen hiervoor inloggen op UM intranet. Je wordt dan vanzelf gevraagd je wachtwoord te wijzigen. Let op: kies niet voor de optie ‘password recovery’!

Aan de oproep om wachtwoorden te resetten wordt in grote getalen gehoor gegeven: op moment van verzending van deze update hebben al meer dan 7.000 UM-medewerkers en studenten hun inloggegevens gewijzigd. Om je wachtwoord te resetten hoef je niet naar de universiteit te komen.

Belangrijkste updates FAQ

• Wifi werkt weer (beperkt)
    De UM-wifi werkt weer, zij het beperkt. Je kunt de wifi gebruiken om in te loggen in die UM-systemen die weer online zijn. Let op: je hebt toegang tot de online bibliotheek, maar je kunt de daadwerkelijke bronnen niet bereiken via de UM wifi. De bronnen zijn wel toegankelijk via een externe internetverbinding, dus buiten het UM netwerk.
  • Visa
    Heb je een visum-aanvraag ingediend, kijk dan in de FAQ hoe je achter de status kunt komen of (als je de aanvraag hebt ingediend na 23 december) hoe je deze aanvraag opnieuw kunt indienen.
  • Kan ik mijn computer of andere apparaten gebruiken?
    Ja, je kunt jouw computer en andere apparaten gewoon gebruiken.

Herhaling belangrijkste informatie

Onderwijs hervat vanaf 6 januari - systemen beperkt beschikbaar
Het onderwijs aan de UM wordt op 6 januari hervat. Enkele belangrijke systemen die daarvoor nodig zijn, zijn vanaf vandaag, 2 januari, weer online beschikbaar. Het gaat daarbij met name om informatiesystemen voor studenten:

• rondom roostering (alleen inzage)
  • studiematerialen (Blackboard)
  • het UM Student Portal.

Let op: hierbij is wel sprake van beperkte functionaliteit.

Informatiebalies en mailboxen voor medewerkers en studenten
Studenten die vragen hebben die niet in de FAQ aan bod komen en die niet studiegerelateerd zijn, kunnen mailen naar info@m-u.nl. Medewerkers met vragen kunnen bij hun eenheid terecht.

Op diverse UM-locaties zijn vanaf 2 januari informatiebalies te vinden:

• Faculty of Health, Medicine and Life Sciences: fhml@m-u.nl, Universiteitssingel 50
  • Faculty of Psychology and Neuroscience:fpn@m-u.nl, Universiteitssingel 40
  • Faculteit der Rechtsgeleerdheid:fl@m-u.nl, Bouillonstraat 2
  • Faculteit der Cultuur en Maatschappijwetenschappen:fasos@m-u.nl, Grote Gracht 90/92
  • Faculty of Science and Engineering:fse@m-u.nl, Kapoenstraat 2
  • School of Business and Economics:sbe@m-u.nl, Tongersestraat 53
  • Servicecentra:servicecentra@m-u.nl
  • Maastricht University Office:muo@m-u.nl
  • Universiteitsbibliotheken: binnenstad en Randwyck
  • Student Service Centrum: Bonnefantenstraat 2

Openingstijden call centre voor studenten
Het call centre is tot en met zondag 5 januari bereikbaar van 9.30 tot 17.00 uur op 043 – 38 85 101.

Coulanceregeling voor studenten
Studenten die wegens de cyberaanval aantoonbaar belemmering hebben ondervonden in de voortgang van hun studie, kunnen zich wenden tot een commissie onder leiding van vice-rector prof. dr. Harm Hospers. Informatie over de procedure volgt.