Header

Onderwijs aan de Universiteit Maastricht

Wie studeert aan de Universiteit Maastricht, kan rekenen op kwalitatief onderwijs met een internationaal karakter. We zijn trots op ons Probleemgestuurd Onderwijs. Onderwijscentrum EDLAB zorgt voor een constante verbetering van onze educatieve aanbod.

Internationale universiteit


De Universiteit Maastricht (UM) is trots op haar zeer internationale studentenpopulatie. Ongeveer 50% van onze studenten komt uit het buitenland, waarmee we de meest internationale universiteit van het land zijn.

De meeste opleidingen omvatten internationale thema’s en worden (ook) in het Engels onderwezen. We leiden onze studenten op tot Global Citizens. Ruim 40% van onze wetenschappelijke staf is buitenlands. Daarnaast verwelkomen we jaarlijks honderden uitwisselingsstudenten uit het buitenland en gaat ongeveer 40% van onze eigen studenten tijdens hun studie een periode naar het buitenland. 

Mede dankzij onze vele partneruniversiteiten, en onze deelname aan netwerken, associaties en platforms als Young Universities for the Future of Europe, het World Universities Network en het Young European Research Universities Network, ligt de wereld aan je voeten in Maastricht.

 

 

Students going through a passage interacting with one another

Video: persoonlijk en innovatief onderwijs


Bij de UM staan studenten centraal. De band tussen studenten en docenten is erg hecht. Hoe dragen ons kleinschalige onderwijs en ons Probleemgestuurd Onderwijssysteem daaraan bij? De docenten van de UM zetten zich iedere dag in om de studenten en de best mogelijke leeromgeving te bieden. Hoe ziet de samenwerking tussen studenten onderling en met hun docenten eruit? Hoe gaat de UM om met het welzijn van studenten? Welke rol spelen feedback, evaluatie en (zelf)reflectie in het leerproces? 

 Docenten Martijn Boussé, Anna Villarica, Walter Jansen, Jules Harings en Katie Saralidze vertellen je alles hierover in deze video.

Probleemgestuurd Onderwijs (PGO)

Lees alles over het PGO

Wat is PGO? Lees er alles over.
PBL: 5 students around a table discussing

De vier pijlers van PGO

Onderwijs volgens het PGO is gebaseerd op het CCCS-principe: constructive, collaborative, contextual and self-directed. Wat betekent dit?
PBL: helicopter view of 4 students writing on a white board

PGO in de praktijk

In deze videoserie vertellen docenten over creatieve toepassingen van het PGO.
PBL: three colleagues looking into a book at a table

Kwaliteitszorg onderwijs


De Universiteit Maastricht staat voor kwalitatief hoogwaardig, innovatief onderwijs. Onze visie: ‘student-gericht, kleinschalig in de international classroom, coherent en academisch onderwijs dat studenten voorbereidt op een dynamische en mondiale samenleving’. De realisatie en voortdurende ontwikkeling ervan wordt bewaakt en ondersteund door een effectief kwaliteitszorgsysteem. 

 Lees meer over de kwaliteitszorg van het onderwijs aan de UM.

Quality assurance in education: students in class listening and on their laptop

EDLAB


EDLAB is het Centre for Teaching & Learning. Het biedt expertise, ondersteuning en samenwerkingsmogelijkheden voor medewerkers en studenten, om de kwaliteit van het onderwijs aan de UM voortdurend te verbeteren.

Klik op de video om meer te weten te komen over EDLAB.

 Of ga meteen naar de EDLAB-pagina.