The Student Retention Study
The Student Retention Study: inzicht in mechanismen die ten grondslag liggen aan de uitval van studenten (bezinning)
De beslissing om te stoppen met een hoger onderwijs opleiding wordt meestal genomen na lang wikken en wegen. Verschillende ervaringen als student tijdens het academische en sociale universiteitsleven spelen in dat proces een rol: onder andere ervaringen van ‘othering’ kunnen het gevoel geven er niet bij te horen, en het besluit om te stoppen beïnvloeden. Onze benadering van dit fenomeen is gebaseerd op ‘intersectionality’: het idee dat er categorieën van ‘verschil’ of identiteit bestaan, die via sociaal-politieke processen worden gevormd en die kunnen leiden tot inclusie of uitsluiting.
In samenwerking met de bachelor programma’s en stafleden bij FASoS en FHML, en gesubsidieerd door het D&I Office, willen wij data verzamelen om de kennis over dit onderwerp bij de UM de vergroten. Ons onderzoek probeert meer inzicht te krijgen in de trajecten die tot uitval leiden, en welke mechanismen, zoals ‘othering’, het besluitvormingsproces rondom drop-out beïnvloeden.
Het uiteindelijk doel van ons onderzoek is om het welzijn en de onderwijsresultaten van studenten van diverse achtergronden te verbeteren, zodat ze kunnen volhouden, groeien en bijdragen. Deze studie is daarom een belangrijke opstap om inclusiviteitsstandaarden te integreren in de diversiteit en internationalisering die zo karakteristiek zijn voor Universiteit Maastricht.
Heb je ooit overwogen om te stoppen met je bachelor opleiding?
Hoe kun je bijdragen aan dit onderzoek?
We nodigen een diverse groep studenten van de geneeskunde (Nederlandse en internationale track) en European Studies opleidingen uit om over hun ervaringen te vertellen. We zoeken studenten die op dit moment uitdagingen ervaren in hun studie, die (voorheen) hebben overwogen om met hun studie te stoppen, of die onlangs hun opleiding hebben gestaakt. We horen graag welke veranderingen zij bij de UM geïmplementeerd zouden zien.
Je deelname zal bestaan uit: een semigestructureerd individueel interview (1 uur) om over persoonlijke ervaringen te reflecteren, en (optioneel) een focus groep sessie om te discussiëren over aanbevelingen gericht op het behoud van een diverse studenten populatie.
Voor je bijdrage aan dit onderzoek ontvang je een gift voucher van €10!
Heb je belangstelling? Vul dan ons formulier in zodat we je meer informatie kunnen sturen.
Indien je vragen hebt over het project, of eerst meer wilt weten over je deelname, dan kun je contact opnemen met Virginie Bakeroot (v.bakeroot@alumni.maastrichtuniversity.nl).
Anja Krumeich is professor ‘Translational Ethnographies in Global Health’ en voormalig directeur van de Master Global Health (FHML).
Lauren Wagner (PI) is universitair hoofddocent en programma directeur van de Master Globalisation & Development (FASoS).
Albertine Zanting is onderzoeker op het gebied van diversiteit in medisch onderwijs, voorzitter van de FHML Taskforce Internationalisering, en lid van de Adviesraad Diversity & Inclusivity.
Virginie Bakeroot (assistent) is afgestudeerde van de Master Global Health, en gespecialiseerd in kwalitatieve onderzoeksmethoden.
Ethische toestemming
Ons onderzoek is goedgekeurd door de Ethical Review Committee Inner City Faculties (ERCIC_344_24_03_2022). Alle gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld. Aanklikken van de aanmeldknop is nog geen verplichting om deel te nemen. Je kan elk moment beslissen of en in welke mate je wilt deelnemen, zonder dat dit gevolgen heeft en zonder dat je hiervoor een reden hoeft op te geven.