Maastricht University Office

Maastricht University Office (MUO) adviseert en ondersteunt het College van Bestuur, de faculteiten en service centra van de Universiteit Maastricht. Het Support Office adviseert en ondersteunt diverse bestuursorganen van de UM en maakt ook deel uit van MUO. MUO is gevestigd in een voormalig klooster en het gerechtsgebouw op de Minderbroedersberg. 
 

Academic Affairs

De afdeling Academic Affairs (AA) van het Maastricht University Office (MUO) is verantwoordelijk voor de ambtelijke advisering van het College van Bestuur en faculteiten op het gebied van onderzoek, onderwijs, kennisvalorisatie, internationalisering, campusontwikkeling en de strategie  van de universiteit. Academic Affairs dient ook als vraagbaak voor faculteiten en servicecentra en is regelmatig verantwoordelijk voor de eerste aanzet van strategische implementatie. Daarnaast heeft AA ook een signaleringsfunctie voor bijvoorbeeld nationale en internationale ontwikkelingen in hoger onderwijs.

Academic Affairs ondersteunt de ambitie van de universiteit om haar huidige positie te versterken aan de hand van 3 leidende thema’s: ‘Leren & Innoveren’, ‘Kwaliteit van Leven’ en ‘Europa & een globaliserende wereld’ en draagt bij aan het cultiveren van een dynamische, innovatieve leeromgeving waar zelfreflectie en constante verbetering van zeer groot belang zijn. Tevens ondersteunt Academic Affairs het creëren van de randvoorwaarden waarbinnen een student succesvol kan zijn in zowel zijn academische als sociale ontwikkeling.

Het team van beleidsmedewerkers en projectleiders van Academic Affairs wordt aangestuurd door directeur Carola van der Weijden (Secretaris van het College van Bestuur).

Directeur
 Carola van der Weijden
(Secretaris van het College van Bestuur)

Secretariaat
 Edith de Kreek
 + 31 43 3883101
en
 Miranda Klingenstijn
 + 31 43 3885219
 

Corporate Information Office

Het Corporate Information Office is verantwoordelijk voor de strategische en beleidsmatige uitvoering van ICT (IT Governance) bij de Universiteit Maastricht (UM). Momenteel zijn 6 medewerkers werkzaam voor deze afdeling in functies als ICT-beleidsmedewerker, ICT-projectleider en Project Portfoliomanager.

IT Governance vormt de verbindende schakel tussen de vraag- en aanbodzijde in de organisatie.

De vraagzijde bestaande uit eindgebruikers en vertegenwoordigers daarvan, is erop ingericht de wensen en eisen van de organisatie te specificeren en kenbaar te maken met betrekking tot de huidige informatievoorziening.

De aanbodzijde bestaat uit het onderdeel dat verantwoordelijk is voor het leveren van de basis IT diensten, zoals het beschikbaar stellen van het netwerk, e-mail, werkplekken en het beheer daarvan. Bij de UM is deze taak belegd bij het service centrum ICTS.

Directeur
Ruud Bollen/Jacques Beursgens ad interim

Secretariaat
 Inge Haemers
 + 31 43 38 82505
 

Development & Alumni Relations

Development & Alumni Relations (D&A) voert een tweetal, deels met elkaar samenhangende, activiteiten uit.

Het draagt zorg voor de werving van private fondsen (afkomstig van schenkers, erflaters, bedrijven, sponsoren, donateurs, stichtingen, enz.). De universiteit kan daarmee bijzondere projecten, onderzoeken en andere wensen realiseren, daar waar reguliere middelen voor onderzoek en onderwijs mogelijk te kort schieten. Development & Alumni Relations is tevens het bureau van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL en de directeur van D&A is ook directeur van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL. Deze stichting ondersteunt het onderwijs en onderzoek aan de UM al vanaf de oprichting.
 
 Kijk voor meer informatie op de website van het Universiteitsfonds Limburg  .

Daarnaast voert D&A de centrale doelstellingen van het UM alumnibeleid uit. Het Alumni Office, als onderdeel van D&A, draagt zorg voor de binding van de UM en zijn Alumni gemeenschap. Het office onderhoudt de CV gegevens van onze alumni, organiseert en ondersteunt alumnikringen in ons land en (vaak ver) daarbuiten. Verschillende evenementen en ontmoetingsmomenten worden opgezet. Ook worden diverse communicatiemiddelen, waaronder social media, benut om alumni te informeren over en te betrekken bij hun Alma Mater. Het Alumni Office binnen D&A werkt samen met de alumnicoördinatoren van de Faculteiten en Schools, waar immers de contacten met alumni op inhoud en netwerk vooral van belang zijn.

  Zie ook de Alumni website.

Directeur
 Jos Kievits

Alumni Office
 Charlotte Evers
 + 31 43 38 85220

University Fund Limburg - SWOL
 Veronique Theunissen
 + 31 43 38 82556

Human Resources Management

Bij de afdeling HRM van de Universiteit Maastricht (UM) zorgen ongeveer 35 medewerkers voor de uitvoering van het HR-beleid van de universiteit. Missie van dit beleid is ervoor te zorgen dat de universiteit over goede mensen beschikt en behoudt. Daarbij hoort dat medewerkers zich prettig voelen in de organisatie en zich verder kunnen ontwikkelen.

Het beleid richt zich op de ontwikkeling van talenten. Uniek is dat hierbij niet alleen het wetenschappelijk en ondersteunend personeel is betrokken, maar ook onze studenten en alumni. Studenten en alumni worden in toenemende mate in de gelegenheid gesteld om hun talenten verder te ontwikkelen door werkzaamheden voor de UM te verrichten. Ook internationalisering is een belangrijk aspect dat zich onder meer uit in het aantrekken van diverse nationaliteiten en culturen. Daarnaast speelt het toenemende belang van de Engelse taalvaardigheid in alle posities binnen de UM.

Het HR beleid wordt geconcretiseerd binnen faculteiten en andere organisatorische eenheden, in afspraken tussen medewerkers en hun leidinggevende, daarbij zo nodig bijgestaan door HR-adviseurs. 

Tot deze MUO-afdeling behoren ook het Loopbaancentrum (persoonlijke loopbaanbegeleiding en -ontwikkeling, coaching en algemeen advies en ondersteuning), het Staff Development Centre (ondersteuning en begeleiding bij ontwikkeling van generieke competenties) en het Kenniscentrum voor Internationale Medewerkers (KCIS). 

 Meer informatie over HR-organisatie, het beleid en contactgegevens vindt u onder 'Werken bij de UM'. 

 

Directeur
 Antoon Vugts

Adjunct directeur
 Hay Manders

Secretariaat
 Wendy Simonis
 + 31 43 38 82724

 Nieke Last
 + 31 43 38 82711

 Stefanie Hollanders
 + 31 43 38 83191

Marketing & Communications

De afdeling Marketing & Communications (M&C) is verantwoordelijk voor de bevordering van de reputatie en het onderhoud/de groei van het relatienetwerk van de Universiteit Maastricht. Voor Marketing & Communications zijn momenteel 31 mensen werkzaam binnen diverse afdelingen; Studentenwerving, Pers- en Wetenschapscommunicatie, Centrale Redactie en het Huisstijlbureau.
Wat betreft de concerncommunicatie zijn de activiteiten van de afdeling M&C gericht op drie speerpunten:

  • Reputation & Brandmanagement
  • Relationship Management
  • Student Recruitment

 

Directeur
 Denis Ancion

Secretariaat
 Patricia Hofman
 + 31 43 38 85222

 Alexandra Fixe
 + 31 43 38 82037

 

Andere MUO afdelingen

Bureau Academische Zittingen
 Len Cuppens
 + 31 43 38 83096

Coördinerend Beraad Bedrijfsvoering
 Antoinette Stöcker
 + 31 43 38 83096

Internal audit
 Jan Vijge
 + 31 43 38 82512

Juridische Zaken
 Guido Reehuis
 + 31 43  38 82064

Loopbaancentrum
 Nelly van Dooren
 + 31 43 38 85318

Management Team
 Niels Harteman
 + 31 43 38 83286

Medezeggenschap
 Betty Maessen
 + 31 43 38 83197