Maastricht University Office
Maastricht University Office (MUO) adviseert en ondersteunt het College van Bestuur, de faculteiten en servicecentra van de Universiteit Maastricht. Het Support Office adviseert en ondersteunt diverse bestuursorganen van de UM en maakt ook deel uit van MUO. MUO is gevestigd in een voormalig klooster, dat ook een periode dienst deed als gerechtsgebouw, op de Minderbroedersberg.
Academic Affairs
De afdeling Academic Affairs (AA) van het Maastricht University Office (MUO) is verantwoordelijk voor de ambtelijke advisering van het College van Bestuur en faculteiten op het gebied van onderzoek, onderwijs, kennisvalorisatie, internationalisering, campusontwikkeling en de strategie van de universiteit. Academic Affairs dient ook als vraagbaak voor faculteiten en servicecentra en is regelmatig verantwoordelijk voor de eerste aanzet van strategische implementatie. Daarnaast heeft AA ook een signaleringsfunctie voor bijvoorbeeld nationale en internationale ontwikkelingen in hoger onderwijs.
Academic Affairs ondersteunt de ambitie van de universiteit om haar huidige positie te versterken aan de hand van 3 leidende thema’s: ‘Leren & Innoveren’, ‘Kwaliteit van Leven’ en ‘Europa & een globaliserende wereld’ en draagt bij aan het cultiveren van een dynamische, innovatieve leeromgeving waar zelfreflectie en constante verbetering van zeer groot belang zijn. Tevens ondersteunt Academic Affairs het creëren van de randvoorwaarden waarbinnen een student succesvol kan zijn in zowel zijn academische als sociale ontwikkeling.
Directeur
Judith van Kan
Secretariaat
Jolanda Wilhelmus-Fissette
+ 31 43 3883101
Corporate Information Office
Het Corporate Information Office geeft richting, maakt mogelijk en versnelt de digitale doorontwikkeling en innovatie van de UM. Het team biedt hiervoor heldere kaders en werkt in co-creatie met interne en externe partners. Hierdoor kunnen het onderwijs en onderzoek excelleren, ondersteund door een professionele bedrijfsvoering.
Het CI-Office is een multidisciplinair team van ongeveer 20 medewerkers. Het bestaat uit beleidsmedewerkers met uiteenlopende aandachtsgebieden (strategie, architectuur, privacy & security) en project- en programmamanagers. Dit team adviseert en ondersteunt de faculteiten, servicecentra en het College van Bestuur over en bij digitalisering, digitale innovatie en (agile) transformatie van de universiteit. Ook is het team verantwoordelijk voor het opstellen en actueel houden van de universiteitsbrede digitaliseringsstrategie.
Directeur
Marita Keurentjes
Secretariaat
Anne Bisschop
Development & Alumni Relations
Het team Development & Alumni Relations bestaat uit twee onderdelen, namelijk het Alumni Office (AO) en het Universiteitsfonds Limburg (UFL).
Het Alumni Office draagt zorg voor de binding van de UM en zijn Alumni gemeenschap. Het office onderhoudt de cv-gegevens van onze alumni, organiseert en ondersteunt alumnikringen in ons land en (vaak ver) daarbuiten. Er worden jaarlijks verschillende evenementen en ontmoetingsmomenten georganiseerd. Ook wordt er ingezet op communicatie, onder andere door middel van sociale media om alumni te informeren over en te betrekken bij hun 'Alma Mater'. Het Alumni Office binnen D&A werkt samen met de alumnicoördinatoren van de Faculteiten en de Schools.
Kijk voor meer informatie op de website van het Alumni Office.
Development & Alumni Relations is tevens het bureau van het Universiteitsfonds Limburg. Het Universiteitsfonds Limburg ondersteunt het onderwijs en onderzoek aan de UM al vanaf de oprichting en houdt zich bezig met werving van private fondsen. De universiteit kan daarmee bijzondere projecten, onderzoeken en andere wensen realiseren, daar waar reguliere middelen voor onderzoek en onderwijs te kort schieten.
Kijk voor meer informatie op de website van het Universiteitsfonds Limburg.
Directeur
Bouwien Janssen
Alumni Office
alumni@maastrichtuniversity.nl
University Fund Limburg / SWOL
info@ufl-swol.nl
People & Development (P&D)
Bij de Universiteit Maastricht (UM) staan mensen centraal. Het succes van onze organisatie wordt gedragen door onze medewerkers. Daarom is het van essentieel belang dat de UM als werkgever zorgt voor een omgeving waarin mensen zich betrokken voelen, de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen, zich veilig voelen om te experimenteren en leren, en zich gesteund voelen om door te zetten. Als organisatie willen we in staat zijn om veranderingen die invloed hebben op onze medewerkers te anticiperen, ons erop voor te bereiden en deze te leiden. Het bevorderen van het werkgeluk van onze medewerkers is de belangrijkste investering die we als organisatie kunnen doen.
Voor onze organisatie van circa 5.500 medewerkers en 2.000+ gasten bestaat P&D momenteel uit een team van circa 90 personen. Vanuit zes programmalijnen wordt begeleiding en service geboden aan medewerkers:
- Programmalijn Connect, Recruit & Onboarding
Team: Connect & Recruit - People & Development Foundation
Teams: People Support Office, incl. het International Staff Support Office en People & Organisation advising team - Programma lijn Gezondheid, Veiligheid en welzijn
Team: Arbo@UM - Programmalijn Engage, Develop, Perform
Teams: Talent Development, incl UM Leadership Academy - Programmalijn People analytics
- Programmalijn Offboarding
People & Development wordt aangestuurd door de directeur P&D en het managementteam bestaande uit de leidinggevenden van de verschillende teams en de strategisch communicatieadviseur.
Het beleid van People & Development richt zich op het ondersteunen en verduurzamen van de koers van de UM binnen de visietrajecten rond leiderschap, Erkennen en Waarderen, en sociale veiligheid.
Meer informatie over People & Development, het beleid en contactgegevens vind je onder 'Werken bij de UM'.
Directeur
Nieke Guillory
Secretariaat
Natasja Musters
+ 31 6 14856780
Charlotte Evers
+ 31 6 34451423
Nieke Last
+ 31 6 34381118

Juridische Zaken
De afdeling Juridische Zaken (JZ) biedt strategisch advies en ondersteuning aan het College van Bestuur en de faculteiten.
De werkzaamheden van JZ, die zowel privaat- als bestuursrechtelijk van aard zijn, bestrijken een breed terrein, zijn concern-georiënteerd en worden verricht voor alle onderdelen en interne stakeholders van de universiteit. Voorbeelden van deze werkzaamheden zijn het opstellen en beoordelen van contracten en de advisering en bewaking van de bestuurlijke inrichting van de universiteit. Ook ondersteunt JZ het College Beroep voor de Examens (CBE), signaleert de afdeling relevante juridische ontwikkelingen en worden juridische procedures begeleid.
Administratief recht / Onderwijsrecht | Tuğba Çelik Suzanne Dormans Marco van den Hove Emma Preller Cindy Schröder Arnold Verhoeven |
Arbeidsrecht | Fabienne Degens Wendy van Osch Gilles Raaijmakers |
College van Beroep voor Examens | Suzanne Dormans |
Privaatrecht | Paul Bohnen Jurriaan Dijkman Job Ebisch Suzanne ten Hoeve Nina Paulissen Mike Smeets Anne Wackers |
Privacyrecht | Tuğba Çelik |
Directeur
Cenay Akin
Secretariaat JZ
Wilma Berger
+31 6 34381099
Miranda Franssen
+31 6 39582057
Marketing & Communicatie
Marketing & Communicatie (M&C) zet zich in voor de positionering van de Universiteit Maastricht, de communicatie met studenten, medewerkers en partners, en de werving van nieuwe studenten. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de communicatieteams van de faculteiten en servicecentra. De afdeling bestaat uit ongeveer 42.5 fte, die ondersteund worden door diverse freelancers en studentassistenten en verdeeld zijn over zes teams:
- Digitale Innovatie
- Evenementen
- Interne Communicatie
- Marketing & Studentenwerving
- Redactie
- Woordvoering & Mediarelaties
De focuspunten van de afdeling zijn:
- Positionering: het verder versterken van de onderscheidende positie van de Universiteit Maastricht.
- Digitalisering: het doorontwikkelen van het digitale platform en de online diensten van de universiteit.
- Studentenwerving: het werven van nieuwe studenten met oog voor een goede balans in studenten uit Nederland, de Euregio en daarbuiten.
- Woordvoering: het naar buiten toe vertegenwoordigen van de universiteit en haar bestuurders, alsmede het adviseren van bestuurders en academici op het gebied van externe communicatie.
- Organisatieontwikkeling: het organiseren van heldere communicatie vanuit de universiteit als geheel, in combinatie met het creëren van ruimte voor communicatie vanuit onderdelen van de organisatie.
- Gemeenschapsvorming: het mede stimuleren van gelegenheden voor verbinding, dialoog en kennisontwikkeling tussen studenten en medewerkers rondom actuele thema’s binnen de universiteit.
Directeur
Roel van Herpt
Secretariaat directeur
Alexandra Fixe
+ 31 43 38 82037
Adjunct directeur
Monique Merckx
Secretariaat adjunct directeur
Christianne Knaapen
+ 31 43 38 85222
Andere MUO teams
Bureau Academische Zittingen
Fabienne Dingena of PhD Office
+ 31 43 38 83096
Griffie College van Bestuur
Nathalie Dirks, Niels Harteman en Maud Knops
+ 31 43 38 83286 / +31 43 38 83 694
- Coördinerend Beraad Bedrijfsvoering
- Management Team Decanen
Internal audit
Sjors Olders
+ 31 43 38 82045
Staff Career Centre
Petra Stein
MUO Servicepoint
MUO Servicepoint
+31 6 467 05 194
Universiteitsraad
Vera Feron en Loïc van Rijn
+31 6 395 42 665
+31 6 228 650 51
Lokaal Overleg
Loïc van Rijn
+31 6 228 650 51