Maar liefst 3 eredoctoraten tijdens 48ste Dies Natalis

Dit jaar, tijdens onze 48ste Dies Natalis, hadden we de eer om drie eredoctoraten uit te reiken.
Professor Liesbet Hooghe en Gary Marks ontvingen gezamenlijk een eredoctoraat, en ook Professor Christian Leuz werd geëerd.

Liesbet Hooghe en Gary Marks

Professoren Hooghe en Marks zetten zich al meer dan 30 jaar in om het begrip van multilevel governance te bevorderen, een concept dat de verstrengeling van binnenlandse en internationale gezagsniveaus verduidelijkt.

Beiden zijn hoogleraren Politicologie aan de University of North Carolina en vervullen daarnaast parttime functies als research professors aan het European University Institute in Florence. Hun inzichten dienen als grote inspiratie voor veel medewerkers en studenten van de FASoS die onderzoek doen naar vraagstukken omtrent Europees en mondiaal bestuur, populisme, euroscepsis en nationale politiek. Om deze reden heeft de faculteit het echtpaar voorgedragen voor een gezamenlijk eredoctoraat.

UM Dies Natalis 2024

Christian Leuz

Professor Christian Leuz is Charles F. Pohl Distinguished Service Professor of Accounting aan de Booth School of Business van de University of Chicago. Daarnaast is hij verbonden aan verschillende onderzoeksinstituten, redacteur van het toptijdschrift ‘Journal of Accounting Research’ en een veelgevraagd economisch expert voor toezichthouders en normbepalers in de Verenigde Staten en Europa.

Dankzij zijn invloedrijke bijdragen aan Accounting en Finance geniet Professor Leuz internationale erkenning als een 'gamechanger' in zijn vakgebied. Vanwege zijn blijvende impact en baanbrekend onderzoek is hem daarom een eredoctoraat toegekend door de School of Business and Economics (SBE).

UM Dies Natalis 2024

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).