Maastrichtse studenten bedenken duurzaam plan

Studenten winnen 50.000 euro in Young Plastic Pollution Challenge

Het studententeam BioMaas heeft de eerste editie van de Young Plastic Pollution Challenge gewonnen voor het plan om te onderzoeken welk organisch afval geschikt is voor de productie van volledig composteerbare producten zoals bekers, borden en verpakkingsmateriaal. Biomaas is een project van Precious Plastic.

Het idee van BioMaas is om deze producten vervolgens te verkopen aan ondernemingen in Maastricht die meedoen aan de inzameling van het benodigde organische materiaal. Ook willen ze de productiemethoden open source publiceren en dus voor iedereen beschikbaar te maken.

Achter de naam BioMaas gaat een multicultureel en multidisciplinair team van studenten en pas afgestudeerden schuil van de Universiteit Maastricht en de TU Eindhoven. Ze mogen, net als de andere winnaars, hun idee binnen twee jaar realiseren en worden daarbij gedurende drie maanden gecoacht door ervaren ondernemers en investeerders in duurzame technologieën.

precious plastic