Taal
  • Nederlands
Format
  • Voltijd
Startdatum
  • September
Locatie
  • Maastricht
Contacteer ons

Geneeskunde

Numerus fixus

In het programma Geneeskunde staan authentieke beroepstaken centraal en ligt de nadruk op samenwerkend en zelfregulerend leren. Kennis, vaardigheden en houding worden aangeleerd aan de hand van echte dokterstaken. Je oefent op elkaar en op gesimuleerde patiënten.

Contacteer ons
fhml

Waarom deze studie?

Met het studieprogramma van de bachelor Geneeskunde leer je hoe je mensen met gezondheidsproblemen kunt begeleiden en behandelen. Je wordt een arts die patiënten ondersteunt, zelfs als hun gezondheidsprobleem niet volledig te genezen is.
Je begrijpt dat dit een interessant en uitdagend beroep is dat jouw volledige inzet vereist. Je realiseert je dat de gezondheidszorg verandert, er toenemende sociaal-culturele diversiteit is, samen met vergrijzing van de bevolking, en dat er behoefte is aan integrale zorg, preventie en gezondheidsbevordering. Je begrijpt ook dat kennis, houding en vaardigheden om wetenschappelijk en kritisch te denken belangrijk zijn, en dat de medische wetenschap voortdurend vooruitgaat. Je wilt een gesprekspartner zijn voor patiënten en hun naasten, evenals voor andere professionals. Die aspecten van geneeskunde zijn precies waar je naar op zoek bent.

Praktijkgericht

Het studeren in de bachelor Geneeskunde in Maastricht leert je zelfstandig te zijn, je eigen leerproces te reguleren, je medestudenten te helpen, feedback te geven en te gebruiken, en je wordt begeleid in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. In de authentieke professionele taken zijn kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd. Er is ondersteunend lesmateriaal en er zijn educatieve activiteiten beschikbaar (boeken, tijdschriften, praktijktrainingen, etc.).

Je competentieontwikkeling begint tijdens het bachelorprogramma, meestal in een gesimuleerde en minder complexe setting. In het Skillslab werk je aan klinische vaardigheden, zoals het meten van de bloeddruk, het toedienen van injecties en het uitvoeren van lichamelijk onderzoek van alle belangrijke lichaamssystemen. Dit oefen je op medische modellen of poppen, en op je medestudenten. Vanaf jaar 2 kom je ook in contact met echte patiënten. Binnen het driejarige curriculum neem je deel aan student clinics waar je gedurende een langere periode betrokken bent bij praktijksituaties gerelateerd aan gezondheid(szorg), maar niet in de traditionele rol van arts.

Curriculum inhoud

In het studieprogramma op bachelorniveau leer je over preventie, diagnostiek, prognose, gezamenlijke besluitvorming, en het monitoren en behandelen van individuele patiënten, groepen patiënten en de hele bevolking. Zeven competenties zijn nodig om dit alles goed te kunnen doen. De beschrijvingen van de competenties zijn gebaseerd op het Nederlandse Medische Opleidingsraamwerk 2020: Een arts moet niet alleen deskundig zijn in de geneeskunde, maar ook goed kunnen communiceren, samenwerken, leiden, pleiten voor gezondheid in het belang van de samenleving, wetenschappelijk denken in zowel wetenschappelijke als moreel-ethische termen, en als professional kennis, houding en vaardigheden delen met anderen en voor zichzelf kunnen zorgen. De competenties zijn verweven en ingebed in het onderwijsprogramma van de bachelor Geneeskunde. Dit wordt gedaan door middel van kleinschalig groepsonderwijs met medestudenten en docenten, in het Skillslab, tijdens praktijktrainingen, als onderdeel van relevante gezondheidszorgomgevingen, patiënt contact onderwijs, en de student clinics.

Ontwikkeling van competenties

Je wordt begeleid in je persoonlijke en professionele competentieontwikkeling door de leerteamcoach, die ook je individuele mentor is. Een portfolio wordt gebruikt om feedback en voortgangsinformatie te verzamelen, en om daarvan te leren. De feedback en voortgangsinformatie bieden een goed overzicht van je competentieontwikkeling en stellen je in staat om indien nodig de koers van je studie aan te passen. De feedback en voortgangsinformatie over de competenties wordt ook gebruikt als toetsing, om beslissingen te nemen over voortgang naar een volgend jaar en afstuderen.

Excellence programma's

Honours Programma
De faculteit biedt een Honours Programma aan voor de meest gemotiveerde en getalenteerde studenten. Dit prestigieuze programma stelt geselecteerde studenten in staat om een diepgaand traject te volgen binnen hun studiegebied. In het Honours Programma ben je actief betrokken bij onderzoeksprojecten over actuele vraagstukken in de gezondheidssector en andere levenswetenschappen. Je behandelt ook historische en filosofische kwesties op het gebied van geneeskunde. Het programma is faculteitsbreed, wat betekent dat je samenwerkt met studenten van andere opleidingen.

Het programma begint in het tweede jaar van de bachelor en duurt 18 maanden. Het vereist een totale investering van ongeveer 420 uur. Nadat je het Honours Programma succesvol hebt afgerond, ontvang je een Honours Certificaat, naast je diploma.

MaRBLe Excellence Programma
Via het Maastricht Research Based Learning programma, kortweg MaRBLe, bieden we getalenteerde derdejaars bachelorstudenten de mogelijkheid om hun eigen onderzoeksproject uit te voeren. Je wordt begeleid door ervaren academisch personeel dat je zal helpen je kritisch denken en onderzoeksvaardigheden verder te ontwikkelen. Dit bereidt je voor op een carrière in wetenschappelijk onderzoek of onderzoeksposities in het bedrijfsleven.