skillslab header

Skillslab

Onderzoeksafdeling

Het Skillslab verzorgt het vaardigheidsonderwijs in een moderne simulatieomgeving voor geneeskunde studenten van de Universiteit Maastricht, verpleegkundig specialisten in opleiding (Zuyd Hogeschool) en het gynaecologisch onderzoek voor de verloskundigen (Academie Verloskundige Maastricht).

Het onderwijsprogramma van het Skillslab omvat de lijn Klinisch handelen bestaande uit de 5 pijlers: communicatie- en consultvaardigheden, klinische vaardigheden zoals het lichamelijk onderzoek en injecteren, klinisch redeneren en verslaglegging van het consult & overdracht van een patiënt aan een andere zorgprofessional. Binnen het vaardigheidsonderwijs is programmatisch toetsen geïmplementeerd. 

Studenten worden begeleid en gecoacht door een team van vaardigheidsdocenten en CORE docenten. We werken samen met onderwijsontwikkelaars en -coördinatoren vanuit het Onderwijsinstituut, de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) en zorgprofessionals uit het MUMC+ en implementeren (toekomstige) ontwikkelingen in de zorg om zo de transfer naar de werkplek te bevorderen. 

Naast vaardigheidsonderwijs is er vanuit het Skillslab veel aandacht voor onderwijsontwikkeling en docentprofessionalisering. Onderzoek binnen het medisch onderwijs staat sinds kort meer op de voorgrond. Daarnaast werken we ook samen op nationaal niveau met diverse werkgroepen van de NVMO en ondersteunen we internationale projecten.

Simulatiepatiënten

In het Skillslab wordt vaardigheidsonderwijs zo realistisch mogelijk gegeven. Daarom wordt er samengewerkt met simulatiepatiënten: personen die getraind worden om een bepaalde patiëntenrol te spelen voor studenten geneeskunde.

Zie je jezelf in de rol van simulatiepatiënt en vind je het leuk om feedback te geven aan studenten over een gesimuleerd consult?

Meld je hier aan als simulatiepatiënt

skillslab simulatiepatient