Wynand Wijnen Onderwijsprijs 2024 naar TeenzCollege

De Universiteit Maastricht is trots op de indrukwekkende initiatieven die ons onderwijs van hoog niveau maken. Daarom reiken we jaarlijks de Wynand Wijnen Onderwijsprijs uit ter ere van de medewerkers die deze initiatieven mogelijk maken en zo een bijzondere bijdrage aan het onderwijs leveren.

TeenzCollege als winnaar

Dit jaar werd de prijs overhandigd aan TeenzCollege, het Engelstalige educatieprogramma voor ambitieuze middelbare scholieren. TeenzCollege speelt een essentiële rol bij het vroegtijdig betrekken van jongeren bij onze universiteit. Het programma stimuleert niet alleen academische nieuwsgierigheid, maar draagt ook bij aan het bevorderen van een positieve relatie tussen de universiteit en jong talent in onze regio.

Professor Bert Smeets van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences nam de prijs in ontvangst namens het hele TeenzCollege-team, dat zich al 10 jaar inzet voor dit waardevolle initiatief.

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs werd uitgereikt tijdens de ceremonie van onze 48ste Dies Natalis. Naast deze prijs werd ook de jaarlijkse Dissertatieprijs toegekend, die dit jaar ging naar Sven Hildebrand voor zijn scriptie: ‘Investigating human neocortical architecture in 3D: New approaches for clearing, labelling and imaging large samples’.

UM Dies Natalis 2024
Foto: Philip Driessen

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).