Laurie Delnoij (L.E.C.)
Onderzoeksprofiel
Mijn onderzoek richt zich op toetsing, evaluatie en professionele ontwikkeling in het hoger onderwijs en op de werkvloer. Ik combineer inzichten uit de psychologie, onderwijskunde en bedrijfskunde om dit te bestuderen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe studenten en professionals hun eigen leren inschatten, wat invloed heeft op hoe nauwkeurig ze dat doen, en hoe docenten of leidinggevenden de voortgang van anderen beoordelen. Daarbij kijk ik ook naar hoe zij belangrijke beslissingen nemen – zoals cijfers geven of promoties toekennen – op basis van prestaties en feedback.
Onderzoeksprojecten
Ik ben betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten op het snijvlak van toetsing, evaluatie en professionele ontwikkeling in het hoger onderwijs en op de werkplek. Deze projecten nemen vaak de vorm aan van promotiebegeleiding of samenwerkingsonderzoek met interne en externe partners. Een kort overzicht:
Promotiebegeleiding in het hoger onderwijs
Ik begeleid verschillende promotieonderzoeken gericht op toetsing en competentieontwikkeling in het hoger onderwijs, waaronder:
- Het beoordelen van interprofessionele competenties in het gezondheidszorgonderwijs (dr. H. Smeets)
- Het gebruik van portfolio’s ter bevordering van employability-vaardigheden (dr. R. Scoupé)
- Vaardighedenonderwijs in het hoger onderwijs (A. Loudoun)
Promotiebegeleiding in de context van werkplekleren
Samen met prof. dr. W. Gijselaers en dr. T. Grohnert begeleid ik promotieonderzoek naar:
- Leren en presteren in teams, met aandacht voor netwerkleren, teamcultuur en leiderschap (L. Gnad)
- Oordeelsvorming en besluitvorming in professionele contexten, inclusief de rol van AI en expertise (L. Ritter)
Toetsing en Feedback
Ik ben betrokken bij diverse projecten rond dit thema, zoals:
- Onderzoek naar hoe studenten hun zelfinschatting en studiegedrag aanpassen door herhaalde oefentoetsen met feedback (samen met dr. T. Grohnert en prof. dr. S. Beausaert)
- Het verbeteren van peer assessment via algoritmische oplossingen en eerlijke beoordeling bij groepswerk (onder leiding van prof. dr. J. Strijbos)
- Inzicht in hoe verschillende vormen van toetsing het studiesucces en de tevredenheid van studenten beïnvloeden
- Het ontwerpen en evalueren van online quizsystemen die het leren in bètavakken bevorderen (onder leiding van dr. M. Boussé).
Daarnaast draag ik bij aan consultancyprojecten in organisaties, bijvoorbeeld bij PwC en APG, gericht op het verbeteren van formele en informele toetsing binnen professionele opleidingsprogramma’s.
Evaluatie van onderwijs- en trainingsprogramma’s
Deze projecten richten zich op hoe we de kwaliteit van onderwijs en een leven lang leren kunnen evalueren en verbeteren. Voorbeelden zijn:
- Onderzoek naar studentenevaluaties en hoe studenttevredenheid zich ontwikkelt gedurende hun studie.
- De relatie tussen studenttevredenheid, prestaties, docentgedrag en contextuele factoren.
Binnen dit thema werk ik nauw samen met dr. S. Zhang, dr. I. Gast en prof. dr. W. Gijselaers.
Vernieuwing van onderwijs en begeleiding
Deze onderzoekslijn richt zich op hoe we studenten en docenten in het hoger onderwijs beter kunnen ondersteunen via doordachte ontwerpkeuzes in leren, begeleiding en professionele ontwikkeling.
Een belangrijk voorbeeld hiervan is een Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-project (samen met dr. T. Grohnert) waarin we onderzoeken hoe een gestructureerd portfoliosysteem en interactieve digitale tools studenten kunnen begeleiden in het scriptieproces. Dit project beoogt het zelfgestuurd leren en academisch schrijven van studenten te versterken, en biedt docenten praktische handvatten om voortgang te begeleiden en te monitoren.