Laurie Delnoij (L.E.C.)

Onderzoeksprofiel

Laurie onderzoekt hoe toetsing, beoordelingen en evaluaties het leren en professionele ontwikkeling in het hoger onderwijs en op de werkvloer kunnen ondersteunen. Ze combineert inzichten uit psychologie, onderwijskunde en bedrijfskunde om te begrijpen hoe studenten, professionals en docenten het leren en prestaties vormgeven, monitoren en beoordelen. Haar onderzoek richt zich ook op hoe deze processen kunnen worden ontworpen en verbeterd zodat beslissingen over voortgang, certificering of ontwikkeling betrouwbaar en effectief zijn.

Onderzoeksprojecten

Laurie is betrokken bij onderzoeks- en consultancyprojecten op het snijvlak van toetsing, evaluatie en professionele ontwikkeling in het hoger onderwijs en in organisaties. Haar werk bestrijkt meerdere niveaus, van individuele studenten en professionals tot teams, en van lerende tot beoordelaar. Ze werkt zowel in academische onderzoeksprojecten – bijvoorbeeld promotiebegeleiding en samenwerkingsonderzoek – als in praktische projecten in organisaties die gericht zijn op het verbeteren van leren, beoordeling en feedbackprocessen.

De onderzoekslijnen en projecten waarin ze actief is, omvatten onder meer:

  • Toetsing en feedback: onderzoek naar de effectiviteit van toetsing en feedback voor het ondersteunen van leren en prestaties.
  • Evaluatie van onderwijs en trainingen: het verbeteren van leeromgevingen en de kwaliteit van onderwijsprogramma’s en professionele ontwikkeltrajecten.
  • Professionele ontwikkeling en begeleiding: studies naar de ontwikkeling van vaardigheden en competenties van studenten en professionals, zowel individueel als in teamcontexten.
  • Beoordelingsprocessen en besluitvorming: onderzoek naar hoe beoordelaars (docenten, leidinggevenden) beslissingen nemen over prestaties, certificering of voortgang, en welke factoren hun oordeel beïnvloeden.
  • Onderwijsinnovatie en didactisch ontwerp: het ontwerpen van leerinterventies, digitale tools en begeleidingssystemen om zelfgestuurd leren en professionele groei te stimuleren.
Recente publicaties