UB en Project Study 2gether Online: Virtual Library

De Universiteitsbibliotheek (UB) kreeg feedback van docenten en medewerkers dat veel studenten last hebben van eenzaamheid. Zij missen de sociale contacten tijdens het fysieke onderwijs en het samen studeren in de UB. Gevolg is dat ze niet lekker in hun vel zitten, wat hun studiemotivatie niet ten goede komt. Om de studenten een steuntje in de rug te bieden, heeft de UB daarom als pilot een aantrekkelijke, gastvrije en goed toegankelijke Virtual Library gecreëerd met een UB look & feel, waar je online samen kunt studeren. Heidi Blezer (UB) is projectleider van het Project Study2gether Online: “We hebben de Virtual Library opgenomen in ons aanbod van bibliotheeklocaties. In januari 2022 bekijken we of we het project voortzetten, ook na de coronatijd.  Zo ja, dan kunnen we experimenteren met het uitbouwen van ruimtes en functies. De Virtual Library past heel mooi in het concept van blijvend veranderd onderwijs, waarin online vanuit thuis studeren waarschijnlijk vast onderdeel zal worden. Hoe mooi is het dan als je de bibliotheek ook op je beeldscherm live kunt bezoeken.”

Student with laptop

Eerst samen een studieritme, nu de Virtual Library

Blezer: “We hebben het idee uitgewerkt om een fijne, motiverende en inspirerende online omgeving te bieden waar je geconcentreerd kunt studeren en elkaar kunt ontmoeten. In eerste instantie bedoeld om studenten bij het thuis studeren - dat het nieuwe normaal is geworden - te ondersteunen. Je kunt dan, ook al zit je thuis, je medestudenten blijven zien net als in de echte bibliotheek. Onder begeleiding van een host kun je bijvoorbeeld in een studieritme van 50 minuten studeren en 10 minuten pauzeren. Je kunt er studietips delen en virtueel koffiedrinken. Als er even een down-moment is, kan de host de moed erin houden of iemand even apart nemen. We hebben geprobeerd ervoor te zorgen dat we iets bieden waar onze studenten echt een klik mee hebben, baat bij hebben en plezier aan beleven, zoveel mogelijk bedacht vanuit hun UB-wereld.

Het is goed als de Virtual Library meer bekendheid krijgt als bibliotheeklocatie. We hebben de Virtual Library opgenomen in de flyer over onze bibliotheeklocaties. Zie het als een innovatie die nog in de kinderschoenen staat, en die nu tijdens de coronacrisis hopelijk gevonden wordt door onze studenten. In de Virtual Library heb je ook de gelegenheid om feedback te geven en die is zeer welkom! Alleen op die manier kunnen we de omgeving verbeteren en aanpassen aan de wensen van onze studenten. Gedurende de pilot zijn er geregeld bezoekers geweest, maar we willen een grotere bekendheid.”

De Virtual Library is dé plek om elkaar (veilig en comfortabel) virtueel te ontmoeten en met elkaar te studeren, samen te werken, te pauzeren en spellen te spelen.  De Virtual library is vrij toegankelijk voor iedereen met een UM-account. Je logt gewoon in met je UM gegevens.  Wanneer je de eerste keer inlogt, zie je een korte introductie, daarna ga je de Virtual Library in.