Vakken & curriculum
De competentiegerichte masteropleiding Healthcare Policy, Innovation and Management (HPIM) bestaat uit 7 ‘Authentic Professional Tasks’ (APT's). APT's zijn complexe, praktijkgerichte taken die de kennis, vaardigheden en denkwijzes die studenten tijdens HPIM opbouwen, verbinden met de praktijk. APT's faciliteren 'leren door te doen': studenten ontwikkelen relevante competenties door te werken aan de taken die HPIM-afgestudeerden vervullen in het werkveld.
Onderwijs- en leeractiviteiten binnen het HPIM-curriculum zijn geclusterd in vier longitudinale leerlijnen. Deze leerlijnen lopen door het hele curriculum en bieden studenten de ondersteuning die ze nodig hebben om hun authentieke taken uit te voeren.
Kennis leerlijn ‘Organisation and Management of Health Services’
Deze leerlijn laat studenten kennismaken met relevante theorieën en concepten voor gezondheidsinnovatie vanuit de zorgmanagement- en organisatiewetenschappen, met aandacht voor sociologie, operations management, strategie, verandermanagement, leiderschap en organisatieontwerp. Deze leerlijn is gericht op het mesoniveau (organisatieniveau) van gezondheidszorg en omvat drie APT's:
- Innovate processes in a health service organisation (APT1)
- Strategically manage a health service organisation (APT3)
- Design health service delivery of the future (APT5)
Kennis leerlijn ‘Economics and Governance of Health and Care’
Deze leerlijn is bedoeld om studenten kennis te laten maken met relevante theorieën en onderwerpen voor gezondheidszorginnovatie vanuit de disciplines gezondheids(zorg)-economie, financiering, beleid en bestuur, met specifieke aandacht voor het macroniveau (systeemniveau) van gezondheidszorg. De leerlijn omvat ook drie APT's:
- Analyse the economic context of health(care) innovation (APT2)
- Develop policy to improve population health(care) (APT4)
- Co-design sustainable healthcare coverage (APT6)
Thesis en stage
De laatste authentieke taak in het HPIM-curriculum is het 'leiden van een onderzoeksproject' (APT7). Om het masterprogramma af te ronden, voltooien alle studenten een stage (d.w.z. stage, onderzoeksproject) en schrijven ze een masterscriptie gebaseerd op die stage.
Skills-leerlijn
De skills-leerlijn ondersteunt studenten bij het ontwikkelen van de vaardigheden die ze nodig hebben om hun APT's te behalen: van onderzoeks- en schrijfvaardigheden tot leiderschap, presentatie, onderhandeling, beleid, veranderingsmanagement, HTA en andere relevante vaardigheden. Daarnaast omvat de track een set van keuzevaardigheidstrainingen om studenten in staat te stellen hun leerervaring binnen HPIM te personaliseren op basis van voorkeuren voor een of meer van de competentierollen, d.w.z. Expert, Onderzoeker, Innovator, Collaborator en/of Professional.
Leerlijn Professionele ontwikkeling
Tot slot stelt de leerlijn Professionele ontwikkeling studenten in staat om hun sterke punten en groeigebieden als HPIM-professional te herkennen, erover te reflecteren en te benutten. Het traject biedt speciale reflectieweken gedurende het hele curriculum, waarin studenten individuele coaching ontvangen, samenwerken met een peergroep en een digitaal portfolio opbouwen om hun eigen professionele ontwikkeling te sturen.
Wil je de vakken van voorgaande jaren bekijken?
Kies een van de onderstaande studiejaren om de vakken te bekijken.