Waarom deze studie?
Hoe voorkomen we dat een virus (bv Corona, SARS) tot een epidemie leidt? Hoe maken we beleid voor IVF-behandelingen in het buitenland? De rol van de EU wordt de komende jaren groter, ook in de gezondheidszorg. Dat beïnvloedt de wijze waarop we de thematiek rond volksgezondheid en gezondheidszorg gaan benaderden. Nationaal beleid is alleen doelmatig als het ook met internationale overheden wordt afgestemd.
Bij European Public Health (EPH) gaat het om het voorkomen van ziekten en het stimuleren van gezond gedrag voor alle Europeanen met eenduidig Europees beleid. Want ziekten, ziekteverwekkers en andere gezondheidsbeïnvloedende factoren laten zich niet tegenhouden door grenzen.
De opleiding is zeer internationaal georiënteerd. Vanaf de eerste dag maak je deel uit van een internationale studieomgeving, waarin je samenwerkt met studenten uit alle windstreken. De voertaal tijdens de opleiding is dan ook Engels.
Is European Public Health iets voor mij?
European Public Health is een goede keuze als:
- je interesse hebt in nationale en internationale politiek, bestuur en management, beleid en strategie;
- je wilt werken op de raakvlakken van gezondheidswetenschappen, politicologie, bestuurskunde, economie, sociologie, ethiek en recht;
- je ondernemend en maatschappelijk betrokken bent;
- je graag werkt met internationale studenten en docenten, en naar het buitenland wilt gaan.
Volksgezondheid en gezondheidszorg in Europese context
In de bachelor European Public Health bestudeer je regionale, nationale en internationale ontwikkelingen op het gebied van volksgezondheid en gezondheidszorg binnen de EU. Je leert over alle aspecten van volksgezondheidsbeleid en de stappen die worden ondernomen voor een “New Public Health” in heel Europa. Zo kijk je naar onderwerpen als:
- de organisatie van gezondheidszorg in Europa: de vorm, functie en plaats van nationale programma’s en instellingen op het gebied van de gezondheidszorg binnen de EU en daarbuiten;
- European public health doelstellingen: gezondheid voor iedereen, gelijkwaardige gezondheidszorg voor allen, de Europatiënt, verantwoord bestuur en vrij verkeer van goederen, diensten en kapitaal, grensoverschrijdende zorg, de Sustainable Development Goals en hoe deze relevant zijn voor European Public Health en volksgezondheid in Europa;
- naar een doelmatig Europees volksgezondheidsbeleid: hoe en waar moeten we ingrijpen om ons doel te bereiken?
Internationale studie-ervaring
Internationale samenwerking, organisatie en bestuur op het gebied van gezondheid en gezondheidszorg zijn van groot belang voor de toekomst van Europa en haar bevolkingsgroepen. De opleiding is daarom zeer internationaal georienteerd. Het is ook de enige opleiding in haar soort die in Europa wordt aangeboden.
Je wordt opgeleid om een brug te kunnen slaan tussen gezondheidswetenschappen en (inter)nationaal en Europees volksgezondheidsbeleid. Vanaf de eerste dag maak je deel uit van een internationale studieomgeving, waarin je werkt met studenten en docenten uit alle windstreken.
Ook wordt je zelf aangemoedigd om een kijkje over de grens te nemen. Je kunt bijvoorbeeld je minor-periode in het buitenland doen. Je sluit je bacheloropleiding af met een praktische onderzoeksstage of -opdracht en de bachelorscriptie. Ook deze stage kun je in het buitenland doen; de universiteit regelt deze voor je bij een organisatie met belangen op Europees of globaal niveau. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om deze onderdelen aan de UM of elders in Nederland te doen.
Active and Self-Directed Learning
Als EPH student bent je zelf verantwoordelijk voor je opleiding, je ontwikkeling en je persoonlijke groei. Dit noemen we Active and Self-Directed Learning (ASDL). ASDL is een praktische methode waarbij je wordt aangemoedigd om kritisch, zelfstandig en onafhankelijk te werken.
Jij beslist wat er moet gebeuren. Dit kan het schrijven van een essay zijn, het organiseren van een symposium, het uitvoeren van interviews, of het volgen van vakken bij andere faculteiten – zo lang het je maar op weg helpt om een professional te worden.
Binnen ASDL wordt gebruik gemaakt van diverse onderwijsvormen, zoals:
- projectgestuurde onderwijsgroepen
- hoor- en werkcolleges
- vaardigheidsonderwijs
- rollenspellen
- excursies
- presentaties
Samenwerken aan echte problemen
Samenwerking is even belangrijk als onafhankelijkheid. In werkgroepen van 10-14 studenten ga je op zoek naar praktische oplossingen voor problemen uit de praktijk. Docenten fungeren als facilitators en geven je hulp waar nodig. Je gaat je op verschillende gebieden inzetten en vervult wisselende rollen in je groep. Samen werk je aan het vinden van oplossingen voor problemen waar gezondheidsprofessionals dagelijks mee worden geconfronteerd.
Voorbeeld van een EPH uitdaging
Hoe verspreidt tuberculose zich? Wat zijn de risicofactoren? Welke nationale en internationale maatregelen kunnen en moeten worden genomen om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan? Onderstaan voorbeeld illustreert de complexiteit van ziekteverspreiding.
De Gezondheidsdienst Zuid-Limburg krijgt via het Gesundheitsambt Aachen een melding van een huisarts in Herzogenrath over een geval van open tuberculose bij een 39-jarige elektricien van Litouwse afkomst. De man blijkt werkzaam te zijn bij een gespecialiseerd elektrotechnisch ingenieursbureau dat recent werkzaamheden heeft verricht in de academische ziekenhuizen van Aken, Maastricht en Luik.
Bij verdere nasporing over zijn reisgedrag blijkt dat de man, toen een van zijn kinderen ziek was en zijn vrouw de auto bijna dagelijks nodig had, zeer frequent per trein en bus heeft gereisd tussen Herzogenrath en de drie genoemde steden. Drie dagen later komt er een tweede melding van open tuberculose bij, een treinforens uit Kerkrade.
Excellence programma’s
Honours Programma
De faculteit biedt een Honours Programma aan voor de meest gemotiveerde en getalenteerde studenten. Dit prestigieuze programma stelt geselecteerde studenten in staat om een diepgaand traject te volgen binnen hun studiegebied. In het Honours Programma ben je actief betrokken bij onderzoeksprojecten over actuele vraagstukken in de gezondheidssector en andere levenswetenschappen. Je behandelt ook historische en filosofische kwesties op het gebied van geneeskunde. Het programma is faculteitsbreed, wat betekent dat je samenwerkt met studenten van andere opleidingen.
Het programma begint in het tweede jaar van de bachelor en duurt 18 maanden. Het vereist een totale investering van ongeveer 420 uur. Nadat je het Honours Programma succesvol hebt afgerond, ontvang je een Honours Certificaat, naast je diploma.
MaRBLe Excellence Programma
Via het Maastricht Research Based Learning programma, kortweg MaRBLe, bieden we getalenteerde derdejaars bachelorstudenten de mogelijkheid om hun eigen onderzoeksproject uit te voeren. Je wordt begeleid door ervaren academisch personeel dat je zal helpen je kritisch denken en onderzoeksvaardigheden verder te ontwikkelen. Dit bereidt je voor op een carrière in wetenschappelijk onderzoek of onderzoeksposities in het bedrijfsleven.
Studentenverhalen
Anna Gudimova balanceert twee bachelors tegelijk
Anna is een Griekse eerstejaars bachelorstudent die tegelijkertijd Biomedical Sciences en European Public Health volgt.
