Universiteit Maastricht benoemt hoogleraar Sociale Bescherming

Op 1 juli is Dr. Franziska Gassmann benoemd tot hoogleraar Social Protection and Development aan de Maastricht Graduate School of Governance (MGSoG), onderdeel van UNU-MERIT aan de Universiteit Maastricht.

UNU-MERIT is een gemeenschappelijk instituut van de Universiteit Maastricht en United Nations University. In haar onderzoek richt professor Gassmann zich op effectieve manieren om armoede en ongelijkheid te bestrijden en de ontwikkeling van mensen te bevorderen. Armoede, kwetsbaarheid, ongelijkheid en uitsluiting blijven wereldwijd urgente uitdagingen die inclusieve initiatieven vereisen, onder meer vastgelegd in de duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Sociale beschermingssystemen spelen daarbij een grote rol. Dankzij dergelijke initiatieven krijgen mensen de kans zich te ontwikkelen om zo gelijkheid en welzijn op verschillende terreinen – niet alleen op het gebied van inkomen – te bereiken. Sociale bescherming wordt gevormd door alle formele en informele strategieën om huishoudens weerbaarder te maken tegen risico’s. Beleid ten behoeve van sociale bescherming wordt alsmaar belangrijker in de wereldwijde strijd tegen armoede.

Meerwaarde
Recent onderzoek van professor Gassmann toont aan dat investering in sociale beschermingssystemen een duidelijke meerwaarde heeft en dat de kosten-batenanalyse op de langere termijn positief is. Een betrouwbare en regelmatige inkomenssteun draagt niet alleen bij aan het verbeteren van de positie van arme en kwetsbare groepen in de samenleving, maar versterkt ook de economie. In haar lopend onderzoek staat de vraag centraal waarom sommige landen wel en andere niet in sociale zekerheid investeren. Het wel of niet hebben van ruimte op de begroting verklaart alleen een deel. Politieke wil en goed functionerende overheidsinstellingenzijn net zo belangrijk.

Loopbaan
Prof. Dr. Franziska Gassmann is sinds 2015 bijzonder hoogleraar aan de Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Science en professorial fellow bij UNU-MERIT. Sinds 2005 werkt ze als senioronderzoeker aan de Maastricht Graduate School of Governance van UNU-MERIT. Haar projecten worden gefinancierd door het NWO en door internationale organisaties (UNICEF, UNDP, ILO, WFP). Zij heeft meer dan 20 jaar ervaring in advisering aan internationale organisaties, zoals de Wereldbank, de Asian Development Bank, OECD, ILO, UNDP en nationale regeringen.

Klik hier voor meer informatie over professor Gassmanns onderzoek.

Klik hier voor meer informatie over haar loopbaan.