UCM-alumnus Tom de Kruif Geschiedenisleraar van het jaar 2017
Tom de Kruif, docent geschiedenis aan het Rijnlands Lyceum in Sassenheim, is uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar 2017. De winnaar werd 28 oktober jl. bekend gemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum, gepresenteerd door Dieuwertje Blok. De Kruif zal als titelwinnaar een jaar lang fungeren als ambassadeur van het Nederlandse geschiedenisonderwijs.
De verkiezing van de beste geschiedenisleraar is dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, in samenwerking met de educatieve omroep NTR en het Nationaal Archief.
Juryvoorzitter Martine Gosselink over de prijswinnaar: ”Tom de Kruif is innemend en toegankelijk. Hij beheerst het vak als geen ander. Historisch denken, historisch redeneren, oorzaak en gevolg, alles krijgt een plek in zijn les. Leerlingen ervaren proefondervindelijk dat geschiedenis gaat over grijze gebieden en nuances. Zij krijgen ruim baan om zelf verbanden te leggen met het heden. De jury waardeert Toms lef en bevlogenheid en vertrouwt hem de titel van geschiedenisleraar 2017 van harte toe.”
UCM-alumnus
Tom de Kruif geeft tegenwoordig geschiedenis in de onder- en bovenbouw van vmbo-t tot en met 6 vwo van het Rijnlands Lyceum in Sassenheim. Hij volgde zijn opleiding aan het University College Maastricht (UCM) waar hij in 2009 afstudeerde. “We zijn er trots op dat een oud- student van UCM deze onderscheiding in de wacht sleept. Ik herinner me Tom als een serieuze, hard werkende student. Hij verdient deze prijs volledig”, alsdus Mark Stout vice-decaan UCM en docent ‘Contemporary World History’.
Bekijk hier de NOS-reportage over Tom de Kruif.
Foto: Wim Kluvers
Lees ook
-
De belangstelling voor de UM Brightlands Talent Scholarship groeit aanzienlijk: sinds de eerste toekenning van de beurs twee jaar geleden zijn de aanvragen meer dan verdubbeld.
-
Het Europese subsidieprogramma Interreg Vlaanderen-Nederland heeft voor de ontwikkeling van een slim operatiemes voor hersenchirurgen ruim 2 miljoen euro beschikbaar gesteld.
-
Om ondersteunend personeel aan te moedigen hun horizon te verbreden, zichzelf te ontwikkelen en innovatieve oplossingen voor relevante problemen van partners in heel Europa te ervaren, heeft de Universiteit Maastricht een initiatief gelanceerd om haar medewerkers te stimuleren deel te nemen aan een...