Tijs Goldschmidt benoemd tot 6e Eugène Dubois leerstoelhouder aan de Universiteit Maastricht

Voor het jaar 2021 is Dr. Tijs Goldschmidt benoemd tot Eugène Dubois leerstoelhouder. Professor Goldschmidt is geboren in Amsterdam, opgeleid als gedragsbioloog in Amsterdam en Leiden en heeft een grote naam als schrijver over wetenschap en kunst. Dit jaar is de leerstoel voor het eerst ondergebracht bij de Faculty of Science and Engineering.

Bij de benoeming van Eugène Dubois hoogleraren neemt de interdisciplinariteit een voorname plaats in. Dit kenmerkt Tijs Goldschmidt ten voeten uit. Naast zijn studie biologie volgde hij de Avondopleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij promoveerde in 1989 aan de Universiteit in Leiden op zijn onderzoek als dier-oecoloog/limnoloog bij het Victoriameer in Tanzania. In 1994 publiceerde hij hierover zijn eerste boek: “Darwins hofvijver”. Dit is later vertaald in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Pools, Japans en Chinees. Het werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en bekroond met verschillende andere prijzen in binnen- en buitenland. Sindsdien heeft Tijs Goldschmidt zich meer en meer toegelegd op het schrijven over natuur en cultuur. Van zijn hand zijn ondertussen een stuk of tien boeken verschenen over een scala aan onderwerpen op allerlei gebieden van wetenschap en kunst. Voor de essaybundel Oversprongen ontving hij de Jan Hanlo – essayprijs. Dit najaar verschijnt bij uitgeverij Athenaeum: “Wolven op het ruiterpad: over mensen en andere roedeldieren”.

Tijs heeft heel veel lezingen gehouden, was VPRO-zomergast, gastcurator, gastschrijver en organisator van workshops, variërend van beeldende kunst tot muziek en dans.

Over de Eugène Dubois Leerstoel

Sinds een aantal jaren is de bijzondere “Eugène Dubois Wisselleerstoel” gevestigd aan de Universiteit Maastricht. Ieder jaar wordt een nieuwe hoogleraar benoemd die zowel onderwijs geeft aan de Universiteit en via Studium Generale een of meer publiekslezingen verzorgt. Vanwege de COVID-19 maatregelen vinden alle activiteiten in het najaar plaats.

De afgelopen jaren hebben de professoren Frans de Waal, Mark Stoneking, Carel van Schaik, Katerina Harvati en Josė Joordens deze leerstoel bezet.