Professoren Wijnen en Drop geëerd

Twee hoogleraren van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (de voormalige Faculteiten Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) worden postuum geëerd door een nieuwe onderwijsruimte naar elk van hen te vernoemen. De Wynand Wijnen-zaal en de Riet Drop-zaal op de Universiteitssingel 50 worden donderdag 23 augustus feestelijk geopend. Hun bijdrage aan het onderwijs van zowel faculteit als universiteit was van grote waarde.

De twee ‘colloquium zalen’ bevinden zich op de vierde verdieping van de Universiteitssingel 50, waar voorheen het Skillslab van de opleiding Geneeskunde was gevestigd. De partners en familieleden van de twee hoogleraren waren aanwezig bij de opening, waarop prof. dr. Cees van der Vleuten de rol van de twee hoogleraren belichtte. Behalve deze twee grotere onderwijsruimtes voor maximaal 35 personen, zijn er ook nieuwe onderwijskamers en zithoeken voor studenten gerealiseerd.

Prof. dr. Wynand Wijnen

Wynand Wijnen was één van de grondleggers van de Universiteit Maastricht en introduceerde het Probleemgestuurd Onderwijs. Met deze innovatieve onderwijsvorm kon de achtste medische faculteit van het land zich onderscheiden. Maar ook buiten Maastricht, nationaal en internationaal werd zijn expertise als onderwijskundige zeer hoog aangeslagen. Vanaf 1977 was hij hoogleraar ‘Ontwikkeling en Onderzoek van Hoger Onderwijs’ en van 1979 tot 1982 was hij rector magnificus van destijds nog de Rijksuniversiteit Limburg. In 1995, vier jaar voor hij met emeritaat (pensioen) ging, stelde de universiteit de Wynand Wijnen Onderwijsprijs in, voor medewerkers die een vernieuwende bijdrage aan het universitaire onderwijs hadden geleverd. Hij bleef tot aan zijn dood, in 2012, betrokken bij onderwijsvernieuwingen.

Prof. dr. Riet Drop

Riet Drop werd in juni 1980 benoemd tot hoogleraar Medische Sociologie aan de toenmalige Rijksuniversiteit Limburg. Ze was de eerste vrouwelijke hoogleraar, maar dat vond ze zelf niet zo noemenswaardig. Drop was vanaf 1975 al in dienst van de medische faculteit in oprichting en gaf onder meer vorm aan de tweede curriculumherziening van deze faculteit. Ze verrichtte bestuurswerk binnen de universiteit (faculteits- en universiteitsraad) en daarbuiten. Haar promotor, Hans Philipsen, noemde haar een ‘toonbeeld van integriteit, beter nog, rechtschapenheid’. Riet Drop overleed in 2002.

Uitgebreidere informatie over de twee hoogleraren is te vinden op de site van de Kunst en Erfgoed Commissie van de universiteit.

• Als er sprake is van uitzaaiingen van borstkanker naar lymfeklieren in de oksel worden voorafgaand aan operatief verwijderen hiervan uitgebreide beeldvormende onderzoeken verricht en tumorkenmerken bepaald. Met in Maastricht UMC+ opgezet onderzoek wordt beoogd helder te krijgen in hoeverre...

• Brightlands Campus Greenport Venlo verwelkomt dit najaar een nieuw bedrijf: InnerBuddies. Deze eerste spin-off van de Universiteit Maastricht vestigt zich op de campus met de 27-jarige Jella Theeuwen aan het roer als CEO.

• Mozambique

Zorg voor Beira

Laten we ervoor zorgen dat het onderwijs in Mozambique voortgezet kan worden.