Universiteit Maastricht helpt Universidade Católica de Moçambique (UCM)

Zorg voor Beira

Doneer en help ons om geld in te zamelen. Van universiteit aan universiteit. Samen kunnen we garanderen dat onderwijs in Mozambique kan blijven. Als een cycloon alles verwoest dan zetten we samen de schouders eronder.

Mozambique is getroffen door een humanitaire ramp. Op donderdagmiddag 14 maart is de cycloon Idai aan land gegaan bij de havenstad Beira. De tropische storm heeft twee dagen over het land geraast. Zware regenval en rukwinden hebben een grote ravage achtergelaten. Met name Beira is zwaar getroffen, 90% van de stad is beschadigd of verwoest. Circa 483.000 mensen hebben hun huis verloren als gevolg van deze cycloon, ook in de omringende landen Zimbabwe en Malawi.

De Universidade Católica de Moçambique (UCM) in Beira, een samenwerkingspartner van de School of Health Professions Education of Maastricht University, is zwaar getroffen en kan niet langer functioneren. Sinds 30 jaar wordt er samengewerkt met de UM (SHE Collaborates en MUNDO) in projecten betreffende de ontwikkeling van de faculteit gezondheidswetenschappen en geneeskunde aan de universiteit in Beira, en er wordt samengewerkt op het gebied van faculteits ontwikkeling, curriculum herziening, staf training, onderwijskundige innovaties en meer in het algemeen gezondheidsbevordering in Mozambique.

"Dit is de grootste ramp uit de recente geschiedenis van Mozambique," zegt SHE Collaborates Directeur Geraldine Beaujean die daar verbleef tijdens de cycloon voor een project bij UCM. Zij heeft de cycloon meegemaakt en de verwoesting gezien. De getroffen universiteit heeft letterlijk dringend een nieuw onderkomen en bouwmaterialen nodig om weer onderwijs te kunnen geven.

Het water staat meters hoog in verschillende plaatsen. Hele gebouwen zijn weggevaagd of weggespoeld, er is geen electriciteit, het ziekenhuis kan niet langer gebruikt worden en het tijdelijke noodhospitaal is met veel moeite geinstalleerd op de begane grond van de universiteit. De Medische faculteit en het ziekenhuis zijn verwoest. Het is nu onmogelijk om studenten onderwijs te geven en dokters te trainen en de eerste prioriteit is herstel.

Je kunt helpen. Deze actie van de Universiteit Maastricht University heeft als doel om de Universidade Católica Moçambique te helpen met financïele middelen  en een positieve impact te bewerkstelligen zodat studenten snel het onderwijs kunnen hervatten en het samenwerkingsproject met UCM weer van start kan gaan met ingang van 1 januari 2020.

Doneer nu. Als je wilt helpen, doneer via het banknummer.
IBAN: NL21 INGB 0653 6632 42 o.v.v. Stichting Universiteitsfonds/SWOL Care for Beira, Maastricht University