Negen UM-onderzoekers profiteren van bijdrage uit WUN Research Development Fund

Negen onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) profiteren dit jaar van een subsidie uit het Research Development Fund (RDF) van het Worldwide Universities Network (WUN). In totaal zijn in de subsidieronde 2019-2020 15 onderzoeksprojecten geselecteerd uit 31 aanvragen. De UM neemt deel in 7 projecten die een subsidie ontvangen. Daarnaast zullen twee voorstellen die door UM-onderzoekers zijn ingediend maar die geen RDF-subsidie ontvingen, niettemin een bescheiden startbijdrage ontvangen van de UM.

Het voorstel Gendering Migration: Ervaringen van vrouwen en meisjes met op gender gebaseerde discriminatie, misbruik en geweld in verschillende stadia van migratie dat is ingediend door UM-onderzoeker Katie Kuschminder van de Maastricht Graduate School of Governance (MGSoG) was een van de voorstellen die met een subsidie werden gehonoreerd. In dit voorstel participeren naast Maastricht University ook de University of Bristol, Universiteit van Kaapstad, University of Massachusetts Amherst, National Cheng Kung University en de Universiteit van West-Australië.

Naast dit voorstel zijn er nog zes andere voorstellen, waarin een of meer UM-onderzoekers participeren die ook een subsidie ontvangen:

Door klimaat veroorzaakte migratie: wereldwijde reikwijdte, regionale effecten en nationale beleidskaders

Onderzoeksteam: University of Auckland; University of Alberta; University of Bristol; University College Dublin; University of Ghana; Universiteit Maastricht; University of Massachusetts Amherst; University of Rochester; University of Southampton; Tecnologico de Monterrey; Universiteit van West-Australië; University of York (Katie Kuschminder, MGSoG)

Geestelijke gezondheidseffecten en toegang tot gezondheidszorg en sociale zorg voor vrouwelijke slachtoffers van intiem partnergeweld

Onderzoeksteam: University of Sheffield; University of Auckland; University of Bristol; University of Ghana; Universiteit Maastricht; University of Massachusetts Amherst; University of Sydney; Universiteit van West-Australië (Julieta Marotta, UNU-MERIT/ MGSoG; Feziwe Mpondo, TMP)

(Her) onderhandelingsmacht om de weerbaarheid tegen klimaatverandering te vergroten

Onderzoeksteam: University of Western Australia; University of Auckland; University of Bristol; Universiteit van Kaapstad; University of Ghana; University of Leeds; Universiteit Maastricht (Pim Martens, MSI; Han Aarts, MUNDO)

Het WUN Data Science Network (WUN-DSN)

Onderzoeksteam: University of Leeds; University of Auckland; University College Dublin; Chinese University of Hong Kong: Universiteit Maastricht; University of Rochester; University of Sydney (Michel Dumontier, Institute of Data Science UM; Annemarie Koster, Social Medicine)

WUN Health Humanities Initiative: op weg naar de ontwikkeling van de patiëntgerichte en meelevende health professional door middel van onderwijs

Onderzoeksteam: University of Western Australia; University of Alberta; Universiteit van Kaapstad Universiteit Maastricht; University of Sydney (Anna Harris, Dept. Society Studies FASoS)

Beoordeling van mensgerichte eerstelijnsgezondheidszorg bij het bevorderen van gezondheidsgelijkheid: een wereldwijd vergelijkend project

Onderzoeksteam: Renmin University of China; Universiteit Maastricht; University of Auckland; University of Sydney; Universiteit van Kaapstad (Nanne de Vries, FHML)

Twee andere voorstellen die vanuit de UM zijn ingediend maar geen RDF-subsidie toegekend kregen, zullen van de UM een bescheiden startbijdrage ontvangen: Lichaamsperceptie en acceptatie van cosmetische chirurgie in China en het Westen van Sandra Mulkens (FHML/FPN) en Natuurculturen als antwoord op globale uitdagingen van Leonie Cornips (FASoS). Ook bij deze beide voorstellen zijn meerdere WUN-partners betrokken.

Voor meer informatie: Han Aarts, WUN coördinator binnen de UM, han.aarts@maastrichtuniversity.nl

• De Keuzegids Bachelors 2020 laat zien dat de drie Liberal Arts colleges van de Universiteit Maastricht onveranderd tot de Nederlandse top behoren. Het University College Maastricht, het University College Venlo én het Maastricht Science Programme bestendigen dan ook hun kwaliteitszegels.

• De Young Universities for the Future of Europe (YUFE)-alliantie was gisteren in Brussel aanwezig tijdens het startevenement van het European Universities Initiative. YUFE is een van de 17 allianties van Europese universiteiten die door de Europese Commissie zijn geselecteerd om de eerste modellen...

• Mertens Bouwbedrijf uit Weert mag de eerste fase van de herinrichting van de Tapijnkazerne in Maastricht gaan uitvoeren. Na een korte aanbestedingsprocedure heeft de Universiteit Maastricht (UM) dinsdag besloten om de opdracht aan Mertens Bouwbedrijf BV te gunnen.