Mensen met een baan leren vooral van dagelijks werk

Mensen met een baan leren vooral terwijl ze bezig zijn met hun dagelijkse werkzaamheden en samenwerken met ervaren collega’s. Van de tijd die mensen op hun werk aan leerzame activiteiten besteden heeft 85% betrekking op informeel leren.

Men leert evenveel van 8 uur informeel leren als van een cursus van 8 uur. Een en ander blijkt uit de Levenslang Leren Enquête van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. De enquête is gehouden onder een representatieve steekproef van de Nederlandse beroepsbevolking in de jaren 2004, 2007, 2010, 2013 en 2017.

Cursussen

De kloof in cursusdeelname tussen hoog- en laagopgeleiden is gegroeid tussen 2004 en 2017. Het percentage hoogopgeleide werkenden dat de afgelopen 2 jaar een cursus heeft gevolgd is 63% bij laagopgeleiden is dit percentage 39%. Een typische cursus duurt 3 dagen van 7 uur, wordt doorgaans met een diploma of certificaat afgesloten, is vaak verplicht (42%), gaat in 52% van de gevallen over vakspecifieke vaardigheden en wordt in 35% van de gevallen gevolgd ter realisatie van loopbaandoelen.

Leren buiten het werk

Werkenden kunnen ook leren van activiteiten buiten het werk, bijvoorbeeld bij het doen van vrijwilligerswerk, mantelzorg, tijd door brengen met kinderen of zelfstudie. Gemiddeld besteden mensen 3 uur per week aan zelfstudie. Hoogopgeleiden doen vaker aan zelfstudie (64%) dan laagopgeleiden (33%). Ook valt op dat hoogopgeleiden meer leren van de tijd die zij besteden met hun kinderen en aan vrijwilligerswerk dan laagopgeleiden. Laagopgeleiden leren meer van mantelzorg dan hoogopgeleiden.

Lees ook

  • De ESG-rating, het keurmerk dat aangeeft dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen, blijkt veelal een belofte die alleen op papier bestaat. Terwijl grote beleggers, zoals Nederlandse pensioenfondsen, er juist gebruik van maken om verantwoord te beleggen.

  • Tijdens de eerste schoolsluiting in het primair onderwijs in het schooljaar 2019/2020 ten gevolge van de COVID-19-crisis hebben leerlingen uit alle milieus vertraging in de leergroei opgelopen in vergelijking met de jaren ervoor. Bij sommige groepen leerlingen is die vertraging echter groter dan bij...

  • Hbo’ers met een migratieachtergrond hebben meer moeite om na hun afstuderen werk te vinden dan hbo’ers zonder die achtergrond. De selectieprocedures van werkgevers en discriminatie worden vaak genoemd als belangrijke oorzaken. Recent onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt...