Groot internationaal project over patiëntveiligheid in de Euregio Maas-Rijn van start

Wat gaat er goed en wat gaat er (nog) niet goed bij grensoverschrijdende opnames van patiënten? Dat is het onderwerp van een groot internationaal samenwerkingsproject met als doel de patiëntveiligheid te vergroten in de grensregio Euregio Maas-Rijn. 29 mei jl. is het samenwerkingsverband onder de naam SafePAT officieel van start gegaan. Allereerst gaan de experts uit de praktijk met elkaar in gesprek om de grootste risico’s voor patiëntveiligheid in kaart te brengen

In een grensregio zoals de Euregio Maas-Rijn  zorgen gefragmenteerde gezondheidszorg en verschillen in gezondheidszorgsystemen voor allerlei problemen in de afstemming en overdracht. Dit vergroot risico’s op het gebied van patiëntveiligheid, in het bijzonder tijdens grensoverschrijdende patiëntoverdracht. SafePAT beoogt de risico’s voor patiëntveiligheid te verkleinen door het harmoniseren van gebruikte hulpmiddelen, procedures en het gekozen beleid in de betrokken organisaties.

De SafePAT projectgroep bestaat uit universiteiten en ziekenhuizen in de Euregio Maas-Rijn: te weten de Universiteit Hasselt, Open Universiteit in Heerlen, Universiteit Maastricht, CHR de la Citadelle te Luik, Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk en Uniklinikum RWTH Aken. SafePAT heeft een looptijd van drie jaar en wordt gefinancierd door Interreg V subsidie (€1.668.775), publieke cofinanciering (€1.007.145) en private cofinanciering (€661.630).