Open Access

Overeenkomst met Elsevier verlengd tot 2020

Eind 2018, toen het 'huidige' contract met Elsevier eindigde, kwamen de VSNU en Elsevier overeen om de besprekingen over een nieuw contract voort te zetten terwijl de bestaande overeenkomsten werden gehandhaafd. Nu wordt het huidige contract met nog eens zes maanden verlengd om meer tijd voor de onderhandelingen te hebben.

Onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC +) kunnen zonder extra kosten (APC) publiceren in bijna 400 peer-reviewed Elsevier-tijdschriften. Onderzoekers en studenten hebben ook toegang tot artikelen in alle Elsevier tijdschriften.

Tijdens de lopende onderhandelingen met Elsevier zal een nieuw contract met toegang tot publicaties en gratis open access publiceren in meer tijdschriften worden besproken. Ook het Nationaal Plan Open Science (NPOS) en Plan S zullen deel uitmaken van de onderhandelingen.

Bron: Universiteitsbibliotheek