Toegang tot alle publicaties en open access publiceren zonder kosten

Nederlandse onderzoeksinstellingen en Elsevier gaan nationale samenwerking aan

De Vereniging van Universiteiten in Nederland (VSNU), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en Elsevier een nationale samenwerking zijn aangegaan. Universiteit Maastricht en MUMC+ nemen deel in deze overeenkomst die loopt tot 2025.

De overeenkomst omvat de toegang (lezen) tot alle publicaties in de wetenschappelijke Elsevier tijdschriften en het open access publiceren in deze tijdschriften. Ook in meerdere volledig OA tijdschriften. En UM/MUMC onderzoekers hoeven geen “article processing charges” (APC) te betalen. Daarnaast gaan Elsevier en partners samen innovatieve diensten ontwikkelen voor het waarderen en verspreiden van kennis.

De VSNU heeft een FAQ opgesteld en het contract is op de website openbaar gemaakt. Op de website van de Universiteitsbibliotheek zal alle relevante informatie uit de overeenkomst en de FAQ worden opgenomen in de Elsevier workflow pagina. De informatie over open access publiceren in de afzonderlijke tijdschriften in de OA Journal Browser wordt deze week bijgewerkt voor de nieuwe overeenkomst.

Lees het complete bericht (EN) en wat dit betekent voor de UM and MUMC gemeenschap via UM Library