Promotie Peter Hein Bles
Promotor: Prof. Dr. Rolf van der Velden
Co-promotor: Dr. Katarina Weßling
Trefwoorden: Onderwijs, flexibility, stratificatie, gelijke kansen
"Flexibility in the Dutch Education System: How institutional characteristics modify students’ educational careers"
Vroegtijdige selectie van leerlingen op de middelbare school gaat vaak hand in hand met kansenongelijkheid. In sommige onderwijssystemen is dit echter niet het geval. Flexibiliteit die wordt gehanteerd na de selectie wordt hiervoor als verklaring geopperd. Deze thesis onderzoekt dit flexibiliteitsconcept empirisch. Deze thesis toont voor het Nederlandse voortgezet onderwijssysteem aan dat er inderdaad een aanzienlijk verschil is tussen scholen in de rigiditeit waarmee de sortering wordt gehandhaafd. De thesis richt zich verder op hoe er wordt afgeweken van het standaardpad door het systeem. Belangrijke manieren om door het systeem te komen, zijn gemengde brugklassen en brede scholengemeenschappen. Als deze flexibiliteitsmaatregelen worden geïmplementeerd, hebben leerlingen een grotere kans om zichzelf te overtreffen, kan de selectie aan het begin soepeler zijn terwijl scholen zelf een goede kwaliteit kunnen handhaven.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
17 sep13:00
Promotie Lars Oliver Wittrock
"Biased Beliefs: Essays on Information Processing and Elicitation"
-
18 sep16:00
Promotie Max Brüning
"Essays on Well-being, Major Live Events, and Economics"
-
19 sep10:00
Promotie Chen Gong
"Understanding the Drivers of Income Inequality in China: A Multilevel Distributional Microsimulation Analysis"