Klik niet op verdachte bijlages, links of knoppen!

Het aanklikken van links of knoppen, of het openen van een bijlage, vormt vaak het begin van een geslaagde cyberaanval. Daarom is het zaak dat we allemaal alert zijn op het moment dat we zo’n actie uitvoeren.

• Ga allereerst na of je de mail, van een bepaalde afzender of met een bepaalde inhoud, zou verwachten.
  • Controleer de feitelijke link die achter de tekst of knop zit, door er met je muis overheen te gaan (hooveren), of op de iPad de link wat langer vast te houden.
  • Gaat de link naar een onbekend of onbetrouwbaar domein? Klik er niet op!
  • Let daarbij op bewust gemaakte spelfouten in een domein, zoals https://www.maastriichtuniversity.nl, met een extra “i” in de naam
  • Let er bij het openen van bijlages op of er een waarschuwing verschijnt over onveilige inhoud (meestal een gele balk bovenin je scherm). Ben dan extra alert.
  • Bij twijfel: vraag je lokale ondersteuner om advies of stuur een verdachte mail naar servicedesk-icts@maastrichtuniversity.nl​​​​

Doe het nou niet!

Cartoon: Ruben L. Oppenheimer