Maastricht Centre for the Innovation for Classical Music (MCICM)
Research institutes

MCICM Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music

Klassieke muziekinstellingen staan ​​voor uitdagingen. De gemiddelde leeftijd van het concertpubliek is hoog, jongeren kiezen in het hybride muzikale landschap voor andere muziek en overheidssubsidies lopen terug. De noodzaak om de klassieke muziekpraktijk te vernieuwen wordt breed erkend. De Universiteit Maastricht (UM), philharmonie zuidnederland en Zuyd Hogeschool (Zuyd) willen deze vernieuwing ondersteunen met de oprichting van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). Het centrum doet onderzoek naar veranderende klassieke muziekpraktijken in hun maatschappelijke contexten en wil daarnaast actief mede vorm te geven aan de klassieke muziekpraktijk van morgen. Om dit te kunnen doen, combineert het MCICM academisch onderzoek naar innovatie van uitvoeringspraktijken met praktijkgericht artistiek onderzoek dat de klassieke muziekpraktijk en het muziekonderwijs op een artistiek relevante manier wil vernieuwen.

Tijdens de financieringscyclus 2018-2022 concentreerde het centrum zich op drie onderzoekslijnen: het orkestreren van de maatschappelijke relevantie, het moderniseren van culturele participatie en het behouden en bewerken van klinkend erfgoed. Enkele van de projecten zijn onder meer:

Tijdens de financieringscyclus 2022-2026 richt het centrum zich op drie onderzoekslijnen: digitale technologieën in de klassieke muziek, het streekorkest en het innoverend hoger muziekonderwijs. Enkele van de projecten zijn onder meer:

• Digitaliteit in de klassieke muziekpraktijk in samenwerking met studenten van Conservatorium Maastricht en muzikanten uit Philzuid.
  • De vierde versie van The People’s Salon gebaseerd op het gelijknamige experiment in Artful Participation.
  • Nauwe samenwerking met Conservatorium Maastricht terwijl het zijn curriculum vernieuwt, waardoor het opener en innovatiever wordt voor de toekomstige musicus.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Projekten.

Onderzoekslijnen 2018-2022:

• Orkestreren van maatschappelijke relevantie
  • Moderniseren van cultuurparticipatie
  • Behouden en bewerken van klinkend erfgoed

Onderzoekslijnen 2022-2026:

• Digitale technologiën in klassieke muziek
  • Het regionale orkest
  • Innovatie van het hoger muziekonderwijs

MCICM banner
MCICM