Waarom deze studie?
Het is nog nooit zo'n interessante tijd geweest om je te verdiepen in de logistieke uitdagingen van de internationale economie. De maatschappij verandert en er is een trend om je eigen producten en diensten te creëren. Innovaties zoals 3D-printen, zonnepanelen, zelfdiagnoseapparaten en online winkelen leiden tot thuisproductie, energieopwekking, lagere zorgkosten en winkelgemak. Tussenpersonen verdwijnen uit economische transacties en zelfs fysieke winkels worden minder noodzakelijk nu steden worstelen met leegstaande winkelruimtes door de opkomst van online winkelen. Concepten zoals het Internet of Things, Industrie 4.0, Virtualisatie, The Maker Movement en Peer-to-Peer economics hebben hun stempel op de maatschappij gedrukt, vooral voor degenen die werkzaam zijn in logistiek en supply chain management (SCM). Deze vakgebieden zullen de komende jaren onmisbaar zijn, aangezien productlevering en logistieke processen steeds competitiever worden.

Supply Chain Management omvat alle aspecten van het onderhouden van een supply chain in de concurrerende wereldeconomie, van de ontwikkeling van nieuwe producten tot het beheer en de planning van internationale supply chains en samenwerking met leveranciers en distributeurs. Het verplaatsen van producten van ontwikkeling naar distributie is een complex, internationaal proces dat vaak het verschil betekent tussen het succes of het falen van een bedrijf. Deze Supply Chain Management opleiding richt zich sterk op waardecreatie, niet alleen door optimalisatie van inkoop-, logistieke en marketingprocessen, maar ook door strategische samenwerking met leveranciers, distributeurs en klanten. Het ultieme doel is om de beloften aan consumenten te vervullen en aan hun verwachtingen te voldoen.
Studentenprofiel
Als student Supply Chain Management moet je kunnen inzoomen op specifieke schakels in de keten terwijl je het grotere geheel overziet. Het omvat inkoop, logistiek, operations management en supply chain management. Goede interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden zijn essentieel, samen met een klantgerichte benadering om effectief te kunnen samenwerken met diverse mensen in verschillende functies. Het verbeteren van supply chains vereist een analytische en creatieve aanpak, waarvoor een flexibele en open mindset cruciaal is.